Luxury car

Lexus retar 2024 GX och TX igen inför torsdagens avslöjande

Lexus kommer att ta hand om ett-två-punch stora stadsjeepar i Austin, Texas den 8 juni. 2024 års Lexus GX är den efterlängtade uppföljaren till det nuvarande offroadunderverket, och 2024 års Lexus TX kommer att vara en helt ny familjeorienterad 3-roddare. Men innan de avslöjas i sin helhet cirkulerar Lexus ytterligare ett par teasers som ger oss den bästa looken hittills på de två lastbilarna.

Hittills är de enda glimtar vi har fått av GX ett främre strålkastarhörn och ett bakre övre trekvartsskott. De senaste bilderna visar hela shebang, även om den delvis är skymd av stora lera och vatten som riggen stänker igenom. Det är vad vi förmodade från de andra teasers – att GX äntligen har fått en elak, muskulös makeover för att matcha sin offroad-förmåga.

GX:s kanske mest kontroversiella designelement, spindelgrillen inspirerad av Toyotas banbrytande automatiska vävstolsverksamhet i början av 1900-talet, är mycket dämpad. Den finns fortfarande kvar, men den ser inte längre ympad ut (vilket den var på nuvarande GX, vars debut 2009 föregick Lexus antagande av spindeln). Nu ser grillen bättre ut integrerad i fronten och bär, åtminstone på den visade trimnivån, svarta konturer snarare än krom.

Arvssignaler finns kvar som en nick till den legendariska Land Cruiser Prado som går överallt som GX är baserad på. En kraftig huva med upphöjda ytterkanter påminner om J90-generationen byggd från 1996-2001 (samma som utmanövrerade ett gäng Range Rovers i Ingen tid att dö). D-stolpen behåller också sin distinkta kil, ett LC Prado-varumärke som har funnits i de tre senaste generationerna. Sist men inte minst verkar stora upprättstående speglar ta sin form från den dyrt avlidna FJ Cruiser.

Se även  Jeff Gordon-driven 2011 NASCAR racerbil till salu, tävlingsklar

Lexus TX:s teaser är mycket mindre avslöjande, men det är vår första titt på strålkastarmönstret som kommer att påverka dig när du lämnar country club. Tidigare teasers har visat den bakre sidovyn och den eleganta treradiga interiören. Noterbart är att det är den första Lexus på flera år som inte längre använder en L-formad DRL. Tja, formen finns kvar, men den är upp och ner nu. Ett spindelgaller som är mer definierat av kontur snarare än en ljuskant påminner om de helelektriska RZ:erna.

Det verkar inte vara den renaste designen. Om det finns två designläger på Toyota – ett som tar fram upptagna uggos som originalet Mirai och nuvarande Highlander, och ett annat som välsignar oss med utseende som nya Prius, Lexus UX och Lexus LC – kan TX falla in i det förstnämnda. Inte för att det spelar någon roll, dock; en äkta 3-rad baserad på Grand Highlander och öppning mellan RX-L och LX kommer att sälja som smör. Ändå förbehåller vi oss full bedömning tills vi ser det personligen.

På tal om det, den stora avslöjningsshowen är planerad till 20:00 Eastern torsdagen den 8 juni.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button