Luxury car

Lexus LM leder marknaden för chauffördrivna lyxminivans

Trenden har byggt fart i flera år, men Toyota gör det officiellt med Lexus LM. Kungen av chauffördrivna lyxiga minivans är här. LM står för ”Luxury Mover” och den gjorde sin officiella debut på Auto Shanghai 2023.

Under det senaste decenniet har dessa VIP-bilar sakta ersatt stadsbilar i Asien som de rikas bästa transportmedel. När allt kommer omkring, varför skulle du värda dig att böja dig ner och slingra dig in i dörröppningen på en traditionell sedan när du helt enkelt kunde gå rakt igenom den grottformiga skjutportalen på en skåpbil?

Trenden började med Nissan Elgrand, som introducerades i Japan 1997, men satte fart på högvarv när Toyota gick in i ringen med Alphard 2002. Med duellerande high-end skåpbilar, alternativ som insynsglas bak, 18-högtalare ljudsystem, kylskåp, glasvaruskåp, dubbla fällbara bakre kaptensstolar (utan mittrad) och ottomaner började dyka upp. Till skillnad från ombyggnadsbilar som delade plattformar med leverans- och arbetsfordon, hade dessa framhjulsdrivna (eller front-biased AWD) layouter och fyrhjulsoberoende fjädringar, vilket maximerade utrymmet och komforten i den bakre kupén. Till och med Buick har gett sig in på handlingen.

Vurmen spred sig snabbt runt Asien och 2019 debuterade första generationens Lexus LM, baserad på tredje generationens Toyota Alphard, i Shanghai för försäljning i Kina, Indien och Sydostasien. Ironiskt nog såldes den aldrig där klassen har sitt ursprung, i Japan.

Så kommer inte att vara fallet för nya LM, som kommer att säljas i mer än 60 länder, inklusive Japan och flera i Europa. Även om en version med Toyota-märkt förmodligen kommer, är Lexus LM den första varianten som debuterar, vilket signalerar dess betydelse som mer än bara en spindelgrill.

Se även  Lexus LC500 Edge lanseras i Japan för 60 lyckliga kunder

LM kommer i 6-, 7- och 4-säteslayouter med en ”Rear Climate Concierge” som gör det möjligt för passagerare att kontrollera bakre dubbelzonstemperatur, sätesposition, solskydd och belysning och programmera dem i upp till fyra minnesinställningar. Kontrollerna sköts via två löstagbara surfplattor. Passagerarna kan välja mellan 64 olika belysningsfärger, medan ett Mark Levinson-ljudsystem med 23 högtalare ger ljudspåret.

Som man kan förvänta sig av ett sådant fordon var det designat för att prioritera baksäteskomfort. LM har två olika typer av stötdämpande material i sätena. Ett adaptivt fjädringssystem som kallas ”AVS Suspension with Frequency-Sensitive Piston Valve” använder en frekvenskänslig kolv i stötdämparna för att minska vibrationer. Systemet integrerar gasreglaget och bromskontrollen för att minimera hållningsförändringar under acceleration och retardation.

Skiljeväggen mellan förare och passagerare har insynsskyddsglas på den övre tredjedelen, rymmer en 48-tums skärm i den mellersta tredjedelen och erbjuder ett kylskåp och förvaringsutrymmen i den nedre tredjedelen. Skärmen har ett delat läge som visar separat innehåll för vänster och höger passagerare, innehåll som kan projiceras via en smartphone eller surfplatta.

Lexus säger att de rådfrågade privatjettillverkare för att ta reda på vad passagerarna förväntade sig. En femlagers headliner designades med ljudreflektion i åtanke för att bättre kunna hålla en konversation. Fyrsitsiga versionen har säten i flygbolagsstil som kan lutas ned till helt horisontellt. En ”Warmth-Sensing Infrared Matrix Sensor” övervakar temperaturen i de åkandes ansikte, bröst, lår och underben och anpassar klimatet för att passa.

Med ett sådant passagerarcentrerat fokus är drivlinan nästan en eftertanke. För vad det är värt blir det två. Det vanligaste kommer att vara ett 2,5-liters hybridsystem som delas med NX 350h och RX 350h. En Kina-exklusiv modell får en 2,4-liters turbohybrid kopplad till ett eAxle-system som driver bakhjulen elektroniskt för att minska vridmomentomfördelningen.

Se även  Vermont erbjuder $3 000 EV-incitament för att pensionera ett "högförorenande fordon"

Det finns inga planer på att ta Lexus LM till USA, vilket är ganska olyckligt eftersom den närmaste motsvarigheten vi har är en bränsletörstig Escalade. Amerika är fortfarande skåpbilsfobiskt, men kanske som sportiga roadsters och lastbilar i Ford Transit-stil, kommer en lyxig minibuss så småningom att ta sig fram till staten.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button