Luxury car

Lexus LBX är en stadsvänlig, Toyota-baserad crossover för Europa

Lexus LBX är utvecklad främst för den europeiska marknaden och hamnar i botten av företagets globala sortiment. Det är en stadsvänlig crossover som är baserad på Toyota Yaris Cross, en crossover som inte säljs på våra stränder, och som kommer som standard med en hybriddrivlina.

Med 164,9 tum lång, 71,8 tum bred och 60,8 tum lång är LBX den minsta medlemmen i Lexus-serien. För sammanhanget är den minsta Lexus crossover som för närvarande säljs i USA UX, som mäter 177 tum lång, 72,4 tum bred och cirka 60 tum hög. Till och med CT, den lilla halvkombi som drog sig tillbaka från vår marknad efter 2017 års modell, sträckte sig cirka 6,4 tum längre än LBX.

LBX i europeisk storlek – ett namn som står för Lexus Breakthrough Crossover – bör föra in en ny, yngre uppsättning köpare i märkets utställningslokaler. Den har vagt Yaris Cross-liknande proportioner men den bär en egen look som kännetecknas av kantiga strålkastare, en nedtonad återgivning av det välbekanta spindelgrillen, en ljusbalk som sträcker sig över bakänden och en tillgänglig tvåfärgad takpanel .

”Vi har ”dekonstruerat” spindelgallret för att ge plats åt en ny design. Vi har lyckats skapa en ny frontfrontsidentitet som är helt annorlunda än tidigare men som omedelbart känns igen som en Lexus”, förklarade Koichi Suga, general manager för Lexus design.

Inuti erbjuder LBX en uppfriskande enkel layout med en omslutande instrumentbräda, ett tillgängligt 12,3-tums digitalt instrumentpanel och en 9,8-tums pekskärm för Lexus Link Connect infotainmentsystem. Listan över standard- och tillvalsfunktioner inkluderar läderklädsel, Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet, en digital nyckel som ägaren kan dela med en annan förare och ett Mark Levinson-ljudsystem.

Se även  2024 Audi Q8 E-Tron och SQ8 E-Tron First Drive: Nytt namn, bättre räckvidd och roligare

Kraften kommer från en bensin-elektrisk hybriddrivlina som består av en 1,5-liters trecylindrig motor, ett nickel-metallhybridbatteri (NiMH) och två motorgeneratorer. Systemets totala effekt checkar in på 136 hästkrafter och 136 pund-fots vridmoment, och det snurrar framhjulen via en kontinuerligt variabel transmission (CVT). Fyrhjulsdrift finns till en extra kostnad, och köpare som betalar för det får en extra elmotor som skjuter igång bakhjulen. Vi får veta att ingenjörerna trimmade drivlinan för ”njutbar prestanda” och att LBX kan köra enbart på el korta sträckor, även om fullständiga specifikationer inte är tillgängliga ännu.

Plåten döljer den modulära GA-B-plattformen, som också ligger till grund för flera av Toyotas minsta modeller (som ovannämnda Yaris Cross och Aygo X som bara är Europa). Lexus noterar att den ”i grunden justerade” arkitekturen för att möta dess krav.

Lexus-återförsäljare över hela Europa kommer att börja ta emot LBX i början av 2024, och chefer förväntar sig att crossovern kommer att bli en av företagets bästsäljare över dammen. Prisinformation har inte släppts. Autoblogg fick veta av en Lexus talesman att LBX inte kommer att säljas i USA.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button