Nyheter

Leverantören hävdar en tredje mer vinter EV-serie med termisk teknik

Billeverantören ZF presenterade nyligen en Porsche Taycan-prototyp med ett antal nya komponenter som företaget hävdar kan öka utbudet av kallt väder med upp till en tredjedel.

Det tjänar till att understryka att elbilar fortfarande har mycket att vinna när det gäller hur de hanterar värme och temperaturen på batteripaketet.

Nyckeln till detta är vad ZF kallar ett centralt värmeledningssystem, baserat kring en 800-volts, propanbaserad värmepump, som hanterar temperaturkontroll för både drivlina och kabinen tillsammans. Den använder halva mängden köldmedium jämfört med konventionella konstruktioner, men den ökar fortfarande kylkapaciteten med en faktor två, hävdar ZF, och den tätade kretsen är underhållsfri.

ZF EVSys800 drivenhet

Vid behov kan centralkretsen anslutas till två separat reglerbara vattenkylningskretsar. Den ena betjänar elmotorn, den andra betjänar kraft och laddningselektronik.

Mest anmärkningsvärt är att värmepumpen hjälper till att minska ett energibehov som finns i elbilar även om du tittar på hur din kupé värmer och använder sätesvärmare. Bara att hålla en elbils batteri och framdrivningssystem tillräckligt varmt kan dra en överraskande mängd ström i kallt väder — upp till 6 kw, enligt leverantören.

Ett ZF-konceptfordon som komponenterna presenterades i har också en ny drivenhet som omarbetar Porsches 2-växlade växellåda. Den har en koaxial design som använder två planetväxlar för att överföra kraft från motorn till hjulen i stället för konventionella ingående och utgående axlar. Detta minskar vikten och storleken på växellådan, utan att kompromissa med effektivitet eller förfining, hävdar ZF och tillägger att motorn också är mer kompakt.

ZF koaxial reduktionsväxel för EV-drivenheter

ZF koaxial reduktionsväxel för EV-drivenheter

Detta verkar direkt svara på några av Porsches oro, som det senaste året sa till Biltips Reports att det underskattade vikten av effektivitet när Taycan släpptes för första gången. Under tiden har Porsche infört ett antal förändringar som hjälper till att öka effektiviteten och räckvidden – inklusive reviderat motorbeteende.

Se även  Lotus Eletre-specifikationer, priser och mer detaljerad för europeisk lansering

Generellt sett varierar EV-räckvidden i kallt väder kraftigt beroende på modell, fann en rapport från 2022 från batterianalysföretaget Recurrent. Samma företag fann i en separat rapport att för de flesta elbilsförare betyder detta bara mer tid för laddning.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button