Luxury car

Lär dig historien om Lamborghini Gallardo

Det var 20 år sedan som världen introducerades för en ny maskin tillverkad i en Sant’Agata Bolognese-fabrik. Drivs av en 5,0-liters V-10-motor (och senare en 5,2-liters V-10), vrålade den ursprungliga Lamborghini Gallardo till liv och hjälpte till att skapa en volymsäljare (relativt sett) för den berömda italienska biltillverkaren.

Nu, två decennier senare, har Lamborghini tagit en tillbakablick på en nyckelmodell som hjälpte till att förvandla företaget från en nästan som en branschliknande verksamhet till ett internationellt erkänt varumärke som snart kommer att tävla på toppnivå inom sportbilsracing.

Gallardo gjorde sin världsdebut på bilmässan i Genève 2003, och strax efter lanseringen gjorde den försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Totalt 14 022 exemplar gjordes under dess tioåriga livslängd, med den sista bilen, en Gallardo LP 570-4 Spyder Performante som stod färdig i Rosso Mars, och rullade av linjen den 25 november 2013. Otroligt nog tog det Gallardos efterträdare, Huracán, bara fem år att slå det.

Lamborghini hade redan testat vattnet med en mindre, mer prisvärd modell redan på 1970-talet, när företaget fortfarande drevs av grundaren Ferruccio Lamborghini. Den första var Urraco, som under 1980-talet utvecklades till Jalpa.

final Lamborghini Gallardo

final Lamborghini Gallardo

Gallardos dräktighet skulle också börja på 80-talet. Efter att Lamborghini köptes av Chrysler 1987 började arbetet med en bil med kodnamnet L140. Det skulle bli en mindre superbil i mitten av motorn för att sitta under V-12-linjen, där företaget ursprungligen planerade en V-8-motor men senare bytte till en V-10. Men lågkonjunkturen i början av 1990-talet och försäljningen av Lamborghini till malaysiska och indonesiska intressen vid den tiden satte projektet på is.

Se även  2022 BMW 330e Långtidsuppdatering | Stämmer in, stänger av, låser

Efter att Volkswagen Group köpte Lamborghini 1998 återupplivades projektet, även om det startades om från början. Endast grundkonceptet, allmänna dimensioner och idén om en V-10-motor behölls. Lamborghini var ansvarig för V-10, vars utveckling övervakades av Massimo Ceccarani och Maurizio Reggiani. Ceccarani var Lamborghinis tekniska direktör vid den tiden, en roll han överlämnade till Reggiani 2006. Reggiani 2022 lämnade över tyglarna till Rouven Mohr.

För chassit valde Lamborghini en aluminiumdesign baserad på extruderade delar svetsade till gjutna anslutningselement. Karossdelarna skulle sedan monteras på chassit med olika metoder (nitar eller skruvar eller svetsning), beroende på delens funktion. Andra delar som främre och bakre fasaden bestod av termoplastmaterial och var förbundna med bultar.

Lamborghini Gallardo LP560-4

Lamborghini Gallardo LP560-4

Den faktiska designen av bilen startade år 2000, baserad på initialt konceptarbete från Italdesign (tidigare Italdesign Giugiaro) och färdigställt av Lamborghinis designteam, ledd av Luc Donckerwolke vid den tiden. Donckerwolke var också ansvarig för Murciélago som lanserades 2001. Flyget var inspirationen, med designen för hytten framåt, skarpa vinklar och komplex behandling av plana ytor, allt hämtat från modern jetjaktplansdesign.

Under åren har ytterligare varianter lanserats, inklusive den lätta Superleggera, Spyder med öppen topp och till och med en GT3-racerbil. Innan dess var Lamborghinis motorsportdeltagande mycket begränsat.

Även om alla dessa aspekter visade sig imponerande, var det som verkligen fick Gallardo att sticka ut när den kom ut på marknaden dess prestanda kombinerat med körbarhet, tillförlitlighet och vardagspraktik, vilket gjorde att den kunde användas som daglig förare av många av dess ägare, något som inte kunde sägas om många superbilar vid den tiden.

Se även  Lamborghini lyfter fram Aventadors efterträdares kolfiberchassi

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button