Luxury car

Långsiktig BMW 330e PHEV effektivitetsrapport: Hur gjorde vi?

En av de stora frågorna du måste ställa dig själv innan du satsar på ett laddhybridfordon handlar om hur många mil du faktiskt kommer att kunna köra den med elkraft. Om du kryssar runt med bensinmotorn för det mesta på grund av att du inte är ansluten eller behöver ta långa körningar ofta, kanske en PHEV inte är bilen för dig.

Vi är på väg att säga hejdå till vår långsiktiga BMW 330e PHEV-testbil, så vi tänkte att det var dags att inventera var vi landade ur effektivitetssynpunkt. Av de 13 500 milen vi satte på den lyxiga fyradörrarssedanen gjordes 2 497 med eldrift. Vissa av oss gjorde det mycket bättre än andra när det gäller effektivitet.

Din författare (jag) gjorde ett antal långa motorvägsvandringar i 330e som resulterade i några ganska dåliga (relativt sett) mpg-siffror på låga 30-talet – beräknade specifikt med hjälp av mil vi körde mellan påfyllningarna, utan att ta hänsyn till mpge medan elektriska körning. Det användningsfallet är ett exempel på en anledning att inte köpa ett plug-in hybridfordon. På grund av den extra vikten från det inblandade batteriet och elmotorn får 330e sämre motorvägsbränsleekonomi än en vanlig 330i uppnår.

Å andra sidan höll en del av våra redaktörer sig nära hemmet under sina perioder på 330e. Vi publicerade imponerande mpg-siffror på många tankar med bränsle, och nådde långt över 40 och 50 mpg vid många tillfällen. Rekordet för miles mellan påfyllningar tillhör ingen mindre än Senior Editor, Green, John Beltz Snyder med 825 miles på en enda ”tank”. Hans typiska körning gjorde det möjligt för honom att använda 330e:s räckvidd, men tillät honom också tillräckligt med tid att koppla in igen och få igång en ordentlig laddning innan han gick och använde ström igen.

Se även  GM avslutar Corvette Racing-programmet

Det är den typen av livsstil som passar vår 330e perfekt. Det är den enda som motiverar den extra kostnaden för en PHEV till att börja med, för även om prestandan är jämförbar med en 330i, är du förmodligen bättre av att gå med den traditionella 3-serien med endast bensin om du inte konsekvent kan ladda Det. Om du kommer ihåg var 330e berättigad till en skatteavdrag på $5 836 när vi tog emot leveransen. Efter att dammet lagt sig på de nya reglerna är 330e inte längre berättigad till någon form av federal skattelättnad. Det som verkade vara en riktigt bra affär är nu betydligt mindre, vilket gör hur du kör det ännu viktigare för att det ska vara ett ekonomiskt försiktigt köp.

Som det ser ut kom vår slut ”mpg”, med hänsyn till både gas- och elkörning, in på 36,3 mpg. Det slår helt klart 330i xDrives kombinerade betyg på 28 mpg, men vår blandade användning tillät inte precis 330e att blomstra så bra som den kunde ha gjort. Om Snyder, eller nyhetsredaktören Joel Stocksdale (som också lyckades med några fantastiska figurer med bilen) enbart hade kört bilen, skulle vi titta på en genomsnittlig ”mpg” på cirka 45-50. Ta dig till den här nivån, och 330e är ett överflöd av mening. Att köra runt en bil med 3-seriens hantering som går 0-60 mph i 5-sekundersintervallet samtidigt som du får bränsleeffektiviteten hos en Corolla Hybrid är något du kan anmäla oss till vilken dag som helst.

Vad allt detta handlar om är att du, den potentiella köparen, gör dina läxor. Känn till dina körvanor och köp sedan. Vi kommer att ha en fullständig sammanfattning av vår tid i vår långsiktiga 330e snart, så se till att komma tillbaka för det.

Se även  2024 Hyundai Sonata får ett futuristiskt utseende

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button