Luxury car

Lancia Pu+Ra HPE-konceptet kombinerar de kommande 10 åren av design och teknik

Teaserkampanjen som startade med en stiliserad skulptur i november förra året kulminerar i detta, Lancia Pu+Ra HPE-konceptet. Detta representerar den efterlängtade – och kanske försenade – omstarten av ett välkänt varumärkes design- och tekniska vision för de kommande tio åren. Som sådan packade designers så mycket av det förflutna och framtiden att det är bättre att se Pu+Ra som en kombination av element och filosofier som kommer till framtida Lancias istället för som en 1:1-mall för hur Lancias kommer att se ut. Det är också frågan om att Lancias enda marknad är Italien och att expansionen därifrån sker under några år. Det betyder att mycket av det som finns här talar högst till den inre marknaden, som också råkar vara hemmamarknaden.

HPE ser tillbaka på 1970 års Beta HPE shooting brake, när HPE stod för High Performance Estate. Efter Pu+Ra som betyder Pure + Radical står dessa bokstäver nu för High Performance Electric och några imponerande tekniska mål. Lancia vill ha en räckvidd på mer än 435 miles på WLTP-cykeln, batterieffektivitet på mindre än 10 kWh per 62 miles och batteriladdningstider från 10 % till 80 % på tio minuter.

De stora designslagen är enkla geometriska former, det lätta signaturgrillen som fungerar som batterinivåavläsning, ihåliga runda baklyktor a la Stratos, den nya Lancia-logotypen och det nya Lancia-märket.

Inuti planerar Lancia att skapa en ”hemkänsla”, som liknar karaktäriseringen av ”vardagsrumsutrymme” som ofta kommer upp i samband med autonoma fordon. Lancia kallas den tekniska komponenten i detta koncept SALA, initialer för ljud, luft, ljus och förstärkning som råkar stava det italienska ordet för vardagsrum, sala. Inga vridbara säten här dock. Inredningsarkitekter arbetade med den italienska möbelmakaren Cassina på tyger och texturer, vilket resulterade i ett par djupa hinkfåtöljer i ulltyg som ser inköpta från en villa i Via Reggio. De är åtskilda av ett armstöd som slutar i ett fristående bord. På andra håll i sittbrunnen kan man hitta hållbar ull, sammet, träintarsia, dörrpaneler tillverkade av marmordamm och nubuckläder producerat utan kromgarvning.

Se även  Rörram och 1 000 hk: Wiborg Special 912

SALA är ett virtuellt gränssnitt som ”centraliserar ljud-, klimat- och belysningsfunktionerna, vilket gör att miljön inuti bilen kan anpassas med en knapptryckning eller genom ljudet av din röst.” Ytterligare två futuristiska tillägg är ”Stellantis’ Chamemleon technology” och TAPE, som står för Tailored Predictive Experiences, som ändrar kabinatmosfären i tre lägen: Uppslukande, välbefinnande och underhållning. För det senare läget kan den halvcirkelformade instrumentpanelen fällas upp för att visa en skärm som visar innehåll från projektorer i kabinen.

Den första produkten som bär denna frukt kommer att vara den nya Ypsilon urban crossover som kommer ut på marknaden nästa år och bär den första inkarnationen av SALA och TAPE. Bli inte förvånad över att se denna blågröna färg, en återuppringning till Lancia Flaminia Azzurro Vincennes, på paletten. Ypsilon kommer i hybrid- och elversioner, hybriden till försäljning fram till 2028. Det året kommer nya elektriska Delta, och Lancia kommer bara att sälja batteridrivna fordon. Mellan ankomsterna av dessa två kommer vi att se det lyxiga flaggskeppet Lancia Gamma.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button