Nyheter

Lamborghini Diablo restomod är det första projektet från Eccentrica

En italiensk startup vid namn Eccentrica Cars avslöjade i torsdags ett restomodprojekt baserat på Lamborghini Diablo.

Projektet är skapat av Emanuel Colombini, som leder möbelföretaget Colombini och är ett stort fan av Lamborghini. Förutom att äga en samling av märkets bilar, är han också deltagare i Lamborghini Super Trofeo one-make racing-serien.

Han har nu etablerat Eccentrica med målet att bli ledande inom restomodbranschen, och Diablo-projektet är ett tecken på vad som komma skall. Hans mål med bilen var att skapa en modern estetik och samtidigt förbättra prestandan, men samtidigt behålla Diablos kvaliteter, särskilt dess analoga karaktär.

”Som barn minns jag att jag såg den röda Diablon i den första utgåvan av tidningen Quattroruote – det var kärlek vid första ögonkastet”, sa Colombini i ett uttalande. ”Senare, efter att ha haft chansen att köra GT-versionen, bestämde jag mig för att hylla den och tänkte på ett restomodföretag byggt kring detta projekt.”

Lamborghini Diablo

Arbetet med bilen är omfattande. Efter att ha tagit bort donatorn Diablo till dess stålrörschassi gjordes förstärkningar för att förbättra styrkan och styvheten. Det finns också den nya karossen som gör bilen bredare och mer imponerande. Detta gjordes inte bara för att förbättra utseendet utan också för att öka spårvidden för att minska fordonets tendens att understyra.

Medan moderna kompositmaterial användes, användes också traditionella karossbyggnadsmetoder inklusive hamring och valsning av aluminium. Popup-strålkastarna har också gett plats för mer moderna LED-enheter som avslöjas via en nedfällbar mekanism, och det mesta av den bakre delen har också förnyats. En höjdpunkt på baksidan är uppsättningen av centrala spetsar från ett Capristo avgassystem.

Se även  Aptera bekräftar Teslas laddningsport för sin solenergi EV

Förbättringar av drivlinan sträcker sig långt utanför avgassystemet. Bakom kabinen finns kvar den ursprungliga 5,7-liters V-12 som finns i tidigare Diablos (senare versioner uppgraderad till en 6,0-liters motor), men den har försetts med nya ventiler och kamaxlar, vilket hjälper till att öka effekten till 550 hk, upp från lager 485 hk.

Utvecklingen pågår, men Eccentrica uppskattar en acceleration på 0-62 mph på 3,5 sekunder, en topphastighet på 208 mph och upp till 1,2 g sidoacceleration.

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Andra modifieringar inkluderar 19-tumshjul med Pirelli P Zero Trofeo R-däck och moderna Brembo-bromsar med 6-kolvsok. De nya bromsarna kräver bara 111 fot för att stoppa bilen från 62 mph, eller 23 fot mindre än tidigare.

Arbetet med inredningen är lika noggrant. Här siktade formgivarna på att kombinera den ursprungliga, nästan minimalistiska kabinen med högkvalitativa material plus displayer och ställverk som liknar något man kan hitta i ett gammalt stridsflygplan. De ursprungliga analoga mätarna är borta, ersatta av displayer med pixlad grafik. Trimmaterial inkluderar Alcantara, kolfiber och läder. Användningen av kolfiber för rattstången är en nick till den ursprungliga Diablo GTR, enligt Eccentrica.

Bakom sätena finns ett förvaringsutrymme som kan passa anpassade resväskor som Eccentrica tillhandahåller på begäran, medan det på vardera sidan av kabinens baksida finns små metallkrokar för att hänga jackor eller väskor.

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Lamborghini Diablo restomod av Eccentrica Cars

Diablo restomod är inte ett engångsprojekt. Eccentrica sa att bilen är det första prototypexemplet på en liten produktionsserie som inte kommer att uppgå till mer än 19 enheter.

Se även  En Chevrolet Camaro är billigare att leasa än en Malibu just nu

Prissättningen för en konvertering börjar på 1,2 miljoner euro (cirka 1,3 miljoner dollar), och det inkluderar inte kostnaden för donatorn Diablo. Hela processen tar 16-18 månader, beroende på specifikationen.

Prototypen kommer att göra en formell debut nästa vecka på 2023 Goodwood Festival of Speed ​​i Storbritannien. En turné i USA kommer att följa, som börjar med ett framträdande under 2023 Monterey Car Week i mitten av augusti.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button