Nyheter

Lamborghini avslöjar SC63 LMDh, signerar 2 ex-F1-förare

Lamborghini kommer att tävla på den högsta nivån av uthållighetsracing från 2024, med ett bidrag i de främsta klasserna i IMSA SportsCar Championship och FIA World Endurance Championship, känd som GTP respektive Hypercar.

Biltillverkaren på torsdagen använde bakgrunden av 2023 Goodwood Festival of Speed ​​i Storbritannien för att presentera sin utmanare för båda serierna, SC63. SC betecknar Lamborghinis Squadra Corse racingavdelning medan nummer 63 är året för Lamborghinis grundande.

Bilen har byggts enligt LMDh-regler, vilket gör den kvalificerad för både GTP- och Hypercar-klasserna, precis som bilar byggda enligt LMH-regler, som Ferraris 499P och Toyotas GR010 Hybrid. Balance of Performance-regler hjälper till att säkerställa en jämn spelplan.

Lamborghini kommer att delta i en bil under var och en av de fulla säsongerna av SportsCar Championship och World Endurance Championship, vilket betyder framträdanden på de främsta loppen som 24 Hours of Daytona och 24 Hours of Le Mans.

Lamborghini kommer att slå sig ihop med det italienska racingteamet Iron Lynx för sitt LMDh-program, och tävla som Lamborghini Iron Lynx. Lamborghini kommer också att arbeta med Prema Engineering, ett italienskt företag som erbjuder drift-, teknisk- och ingenjörsstöd för motorsport.

Bekräftade förare inkluderar tidigare Formel 1-förare Romain Grosjean och Daniil Kvyat, samt befintliga Lamborghini Squadra Corse-förare Andrea Caldarelli och Mirko Bortolotti. Andra förare kommer att bekräftas senare under 2023.

Alla LMDh racerbilar har en hybriddrivlina som använder en standardtransmission, batteri och motorgenerator för att hjälpa till att hålla nere kostnaderna. Konstruktörer är fria att välja förbränningskomponenten i drivlinan, och Lamborghini väljer en turboladdad 3,8-liters V-8 som utvecklats internt specifikt för LMDh-programmet. Konstruktörer kan också välja utväxlingsförhållanden för transmissionen och graden av slirning av den mekaniska differentialen.

I linje med LMDhs regler kan drivlinan när som helst generera en maximal effekt på cirka 670 hk från båda kraftkällorna. Bilarna måste också ha en minimivikt på 2 270 pund utan bränsle och förare.

Konstruktörer måste också använda ett kontrollchassi som liknar ett nuvarande LMP2-chassi, som kommer från en av fyra leverantörer: Dallara, Ligier, Multimatic och Oreca. Lamborghini har valt ett chassi från Ligier. Eftersom Lamborghini var den första konstruktören som valde chassit kunde den samarbeta med Ligier för att slutföra specifikationen, till exempel designen av tryckstångens främre fjädring, den totala viktfördelningen och hur lätt vissa nyckeldelar kan monteras. repareras.

Det första loppet för Lamborghinis SC63 kommer att vara 2024 24 Hours of Daytona nästa januari, loppet som fungerar som den inledande omgången av SportsCar Championship. Även Frankrikes Alpine med sin egen LMDh kommer att gå med i striden 2024.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button