Nyheter

Laddning avtrubbar fördelarna med elektrisk åktur, visar studien

Uber och Lyft har lovat att elektrifiera sina åkande flottor till 2030, men en ny studie från University of Michigan hävdar att det inte kommer att göra någon större skillnad.

Att ersätta alla nuvarande åkfordon med elbilar skulle eliminera avgasutsläppen, men den totala fördelen för samhället skulle fortfarande vara liten – bara 3 % per resa i genomsnitt – enligt studien, som publicerades den 1 juni i tidskriften Environmental Science & Technology .

Det beror på andra sociala kostnader som är förknippade med bilresa bortom utsläppen, inklusive ”ökad trafikstockning, kollisionsrisk och buller på grund av Uber- och Lyft-förare som reser till och från snabbladdningsstationer”, ett pressmeddelande från University of Michigan som tillkännager studieresultaten sa.

Tesla laddar

Dessa resultat är baserade på modellering av mer än en miljon Uber- och Lyft-resor med hjälp av data som samlats in från Chicago-området från 2019 till 2022. Modellerna inkluderade resor som tagits på vardagar, helger och under olika årstider, såväl som under covid-19 pandemi, tiden omedelbart före den och efter den omfattande utbyggnaden av vacciner. Forskare sa att Chicago i genomsnitt hade ungefär 300 000 dagliga resor före pandemin, vilket gör det till en av de största marknaderna i landet.

Forskare uppskattar att helelektrisk åktur skulle minska utsläppen av växthusgaser under hela livet med 40–45 %, men hälsoeffekterna från lokala luftföroreningar skulle öka med 6–11 % per resa på grund av högre koncentrationer av föroreningar från kraftverk med fossila bränslen som genererar el för att ladda elflottan.

Bara att komma till laddare kan också utgöra ett problem. Forskare noterade att, med färre snabbladdningsstationer än bensinstationer, kommer förare att behöva ta längre turer, vilket resulterar i extra körning som ökar ”trafikrelaterade skador på samhället”, som trängsel, krockrisker och buller, med 2-3 % per resa.

Den här studien läser i huvudsak som en annan version av ”deadhead-milen” som redan är ett problem för åkhajling, där förare fortfarande behöver resa till början av resor och från slutet av dem. Det verkar också bygga på resultat från forskare från Carnegie Mellon University 2021 som tyder på att användning av Uber och Lyft leder till högre utsläpp av växthusgaser och trafikstockningar jämfört med att köra själv.

Alla studier är dock inte överens om strategi. En UC Davis-studie fann att elbilar som användes vid ridning gav fler koldioxidfördelar än personligt bruk. Det kan stämma överens med tanken att elbilspolitiken skulle kunna gå längre om den var inriktad på så kallade ”bensin superanvändare”, inriktad på förare som använder mest fossila bränslen.

Rivalerna Uber och Lyft tillkännagav båda planerna för helelektrisk åktur 2020, vilket ger varje företag ett decennium på sig att uppnå målet. År 2021 började Hertz erbjuda Tesla Model 3-uthyrning till Uber-förare, medan Ford denna månad tillkännagav flexibla EV-leasingavtal för Uber-förare.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button