Nyheter

Köp inte 2023 Vinfast VF 8 City Edition

I april förra året åkte Biltips Reports till Vietnam för en tidig förhandsvisning av Vinfast VF 8-prototypen. Efter en snabb snurr på en testbana var det uppenbart att den mellanstora elektriska SUV:n behövde lite tid i ugnen innan den kunde vara helt klar för amerikanska konsumenter.

Efter drygt 365 dagars ytterligare bakning kommer kniven fortfarande inte ut ren.

Det första jag lägger märke till när jag öppnar dörren till VF 8 är sittmaterialet. Det är ett konstläder som gör ett bra jobb visuellt med att efterlikna den äkta varan, men redan förarsätet visar veck och allmänt slitage. Vägmätaren visar mindre än 1 000 miles och jag kan inte föreställa mig hur dessa säten kommer att se ut vid 20 000 miles.

Nästa sak som drar min uppmärksamhet är plastspaken för att höja och sänka min stol. Jag märker det eftersom det har gått av i min hand. Det går från dåligt till värre, eftersom jag inser att alla säkerhetsfunktioner för förarassistans på min testare – döda vinkeln, automatisk nödbromsning, igenkänning av trafikmärken, aktiv körfältskontroll – inte fungerar och kräver service.

”Och det här är produktionsbilarna”, tänker jag högt. ”De som kommer att levereras till kunderna?”

Vinfast grundades 2017 som en traditionell ICE-biltillverkare, men den gick över till elbilar 2021. Otroligt nog hade företaget en körbar prototyp 2022. I en värld där äldre biltillverkare tar fem eller fler år på sig att introducera en ny modell, det vill säga en sjukt snabb tidslinje.

Den tidslinjen kommer att bli dess undergång.

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

Vinfast VF 8 sortiment, effektivitet och laddning

Låt oss få några specifikationer ur vägen, eller hur? City Edition, som är den första versionen som kommer att levereras i betydande antal på USA:s kuster, ser precis ut som standard VF 8 – mer om det på en minut – och erbjuds i Eco- och Plus-detaljer. Skillnaden ligger i batteriet och laddningsförmågan. Standardbilens 87,7-kWh (användbara) batteri ersätts av City Editions något mindre 82-kwh-paket.

Båda trimerna är fyrhjulsdrivna, men Eco trycker ut 348 hästkrafter och 368 pund-fots vridmoment och har 207 miles av EPA-räckvidd. Plus trim väger 132 pounds mer, och det går större på kraft, på 402 ponnyer och 457 pound-fot av vridning, klockar in med en EPA räckvidd på 191 miles.

Det vätskekylda batteripaketet innehåller 1 175 cylindriska celler av litiumjon-nickelkobolt-aluminiumoxid (NCA) från leverantören Samsung SDI. Den kan acceptera en maximal DC-snabbladdningseffekt på precis runt 160 kw, enligt Vinfast, tillräckligt för att gå från 10-70% laddningstillstånd på 24 minuter eller så. Om du laddar hemma med en 48-amp Vinfast-hemladdare, kommer den att ta hela 11 kw eller så för vad som skulle lägga till en full laddning på mindre än åtta timmar.

VF 8 prestanda

Tack vare ett livligt sportläge skjuter Plus från noll till 62 miles per timme på 5,5 sekunder. Accelerationen får inte nödvändigtvis min mage att göra flip-flops, men det är tillräckligt tillfredsställande. Räkna med att Eco-trimmet är en sekund långsammare.

Vinfast samarbetade med Pininfarina för att designa VF 8, men förvänta dig inte klassisk italiensk stil. Visst, bakdelen ser bra ut med sina segmenterade bakljus och svepande ljusskena som förlänger bredden på bakluckan, men fronten är en helt annan historia. Strålkastarna och varselljusen ser ut som om de är från två olika fordon och bara sjunkit ovanpå varandra. De ger mig definitivt Nissan Juke-vibbar.

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

Bra design kan vara subjektivt men bra material är det inte. Det finns gott om hård, chintzy plast inuti VF 8, särskilt på dörrhandtagen, och det blanksvarta som omger mugghållarna visar redan repor. Dörrtrösklarna är dock snyggt vadderade, liksom instrumentbrädan. Dörrfickorna är ganska djupa och det finns en stängbar förvaringsfack till vänster om ratten. Tyvärr är platserna lika överfyllda som jag är på allt-du-kan-äta-kaka-dagen på Mrs. Fields. De är hårda och orubbliga och vägrar anpassa sig efter mina egna konturer. En roadtrip i detta skulle vara ett jobbigt.

Nu när Vinfast har satt mig i en bil med en fullt fungerande uppsättning förarassistansfunktioner är jag iväg. Växelväljaren är upplagd som en kolumn med tryckknappar. Det är ett udda val eftersom många elbilar sätter det på kolumnskaftet, men vad som helst. Det gör du, Vinfast. Det finns inget mätarkluster, bara mittskärmen och en head-up display. Maximerad ljusstyrka kan jag se informationen på skärmen genom mina polariserade solglasögon, men knappt.

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

Vinfast VF 8 körintryck

Att köra saken är inte den värsta upplevelsen jag någonsin har haft bakom ratten i en bil – som alltid kommer att vara reserverad för Fiat 500L – men jag har definitivt haft bättre. Fjädringen är lite mjuk, det finns gott om kroppsrullning genom svängarna och den har mer gnisslande och visslingar än en fanboy på en Taylor Swift-konsert. Bromspedalen har minst en halv tums spel på toppen och jag känner att jag inte vet hur mycket tryck jag ska lägga på för att stoppa bilen på rätt sätt. Jag har aldrig beskrivit en bromskänsla som avtrubbad tidigare, men här är vi. Över trasig trottoar slog kabinljudet, vibrationerna och hårdheten höga – och en frekvens som gör ont i mina visserligen känsliga öron.

Se även  2023 Ford Escape Hybrid blir sportig ST-Line, det gör inte PHEV

Styrningen klarar dock mönstret med mig. Det är på den tunga sidan, vilket jag gillar. Det finns inte mycket feedback men det här är inte tänkt att vara en sportbil och det snabba förhållandet kompenserar för det.

Det finns ingen enpedalkörning här, men det finns två nivåer av bromsregen. Den starkaste inställningen kommer att sakta ner bilen avsevärt och låta den krypa i 5 mph eller så tills bromspedalen trampas på.

Vinfast VF 8

Vinfast VF 8

Efter att ha pratat med andra journalister får jag intrycket av att min första bil inte var den extrema, och det verkar som om kvalitetskontroll finns över hela kartan. En hade en bil som drog skickligt åt höger. Någon annans bil rullade baklänges i en backe. Andra pratade om knäppa blinkers och några klagade på klimatkontrollsystem som var Kanada kalla eller Sahara-varma, trots inställningar. Vår testare hade inte sin navigering aktiverad och den skulle inte heller ladda karaokefunktionen som jag blev lovad i pressmeddelandet.

Och saken älskar att dingla. Det kommer att ringa för alla köröverträdelser, uppfattade eller på annat sätt. Jag stänger av den aktiva filkontrollen och hastighetsvarningen, men den ger fortfarande ett ljud för varje trafikskylt vi passerar. Vissa varningar trycker också på en visuell signal på mittskärmen, men de kommer och går så snabbt att jag inte kan läsa dem.

Jag blir nästan lättad när den här bilen också slänger en felkod, också på all dess aktiva säkerhetsteknik.

Japp, jag provade två Vinfast V 8 City Edition-bilar och båda murade sina förarassistanssystem. Tänk på att bilarna fortfarande var körbara, men med en stor, fet Service Required-ikon.

VinFast VF 8 Prototyp

VinFast VF 8 Prototyp

Vinfast VF 8 interiör och lastutrymme

Gränssnittet är en av upplevelsens höjdpunkter, med ett infotainmentsystem som är välorganiserat och superlätt att använda. Apple CarPlay och Android Auto är här, och skärmen svarar snabbt utan märkbar fördröjning. Ja, jag måste vara väldigt exakt när jag trycker på de ikonerna, men jag väntar åtminstone inte på att nästa skärm ska dyka upp.

Se även  Offroad Porsche 911, Saudiarabiens EV-märke: Dagens bilnyheter

Det finns gott om plats för folk i baksätet, även de som är långt över sex fot långa. Baksätena lutar också en aning, vilket tar lite tryck från passagerarnas bakändar eftersom de tolererar den hårt packade ytan.

2023 Vinfast VF 8

2023 Vinfast VF 8

Det finns dock lite av ett problem när det gäller den övergripande nyttan. VF 8 har 13,2 kubikfots utrymme bakom baksätena, och expanderar till 48,4 kuber när dessa säten är nedfällda. Det finns plats i frunken för en ryggsäck och några mindre föremål. Ford Mustang Mach-E av liknande storlek utnyttjar det invändiga utrymmet mycket bättre på ungefär 30 respektive 60 kubikfot, med en frunk som är nästan dubbelt så stor. Kia EV6 klarar sig också bättre med 24 kubikfot utrymme, expanderar till 50 kuber.

Vinfast erbjuder en utmärkt garanti på tio år eller 125 000 miles för VF 8 och en garanti på 10 år/obegränsad körsträcka för batteriet. Det finns också vägassistans dygnet runt. Företaget har gått tillbaka på sina tidigare löften om att hyra ut batteriet till konsumenter, men det säger att det fortfarande kan vara ett alternativ i framtiden om konsumenterna vill ha det.

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition

2023 Vinfast VF 8 City Edition börjar på $50 200 inklusive $1 200 för destination. Men det är för närvarande endast tillgängligt som ett leasingavtal och endast i Kalifornien, med start på $414 per månad. Det är säkert ett ganska lågt leasingpris, men den här bilen är inte redo att levereras till konsumenterna.

Under min bilresa kändes det som att jag körde en förproduktionsmodell. Åkkvaliteten behöver finjusteras, en del av elektroniksystemen är en enda röra, och materialen kan behöva lite av en uppgradering. Varför Vinfast har för avsikt att skynda på den här bilen till marknaden är förståndig. Om det bara skulle sakta ner lite, ta sig tid att åtgärda problemen vi alla upplevde, kanske den faktiskt har en anständig bil. Som det ser ut nu kommer VF 8 City Edition inte att göra något annat än att vinna Vinfast ett dåligt rykte, ett rykte som kan ta decennier att skaka.

—Emme Hall

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button