Nyheter

Kommer Tesla Superchargers tillförlitlighet att sträcka sig till andra märkens elbilar?

Ett skifte till Teslas NACS-kontakt i framtida elbilar, och Tesla Supercharger-kompatibilitet ännu tidigare, har nu tillkännagivits av tillräckligt många biltillverkare för att deklarera att den är majoritetsladdningsstandarden för elbilar i Nordamerika under överskådlig framtid. Och medan pressmeddelanden och uttalanden från biltillverkare främst har pekat på antalet laddningspunkter som Tesla-nätverket lägger till, finns det en undertext till det hela som utan tvekan är mycket viktigare: tillförlitlighet.

Den tillförlitligheten, som den federala regeringen börjar hålla koll på, är inte garanterad, och det kommer att vara ett lackmustest på vad Tesla har byggt och om den kan göra översättningen. Hittills har Tesla Supercharging faktiskt varit ett slutet system. Med inga andra biltillverkares elbilar som kan laddas på Tesla-nätverket ännu – eller officiellt kan använda Teslas NACS-kontakt, vare sig det är inbyggt eller på annat sätt – är det en chansning.

Tesla Supercharger

Satsningen drivs nästan säkert av överlägsna tillförlitlighetsvärderingar som fortsätter att avbryta elbilar och nätverk som använder CCS-kontakten. Bilundersökningsjätten JD Power har rankat Supercharger-nätverket högst i konsumentnöjdhet, och enligt Powers senaste E-Vision Intelligence Report, som släpptes i fredags, när man tittar på data för första kvartalet 2023, finner en mycket lägre del av Tesla-förarna sig oförmögen. att ladda vid ett Supercharger-stopp. Bara 3,9 % av de tillfrågade rapporterade att de inte kunde ladda på Tesla Supercharger-nätverket, jämfört med 21,6 % på alla andra nätverk, minus Tesla Destination-laddare.

Det leder direkt till mycket högre tillfredsställelsenivåer med offentliga laddningsnätverk, som en del av EV-ägarupplevelsen, med Tesla-ägare på 734 på Powers 1 000-gradiga skala, jämfört med 558 för alla andra tillverkare.

Se även  Torrissprängning av en McLaren F1 är som att se konst skapas

”När det kommer till tillförlitlighet är ingen annan leverantör ens i närheten av Tesla,” sammanfattade Power.

JD Power offentlig laddning nöjd efter varumärke

JD Power offentlig laddning nöjd efter varumärke

Oavsett om det är själva kontaktdonet, som vissa har hävdat, eller om det är hårdvaran, standarden eller elbilarna själva, har det stor betydelse för EV-anpassningen, i en tid då GM, Ford och många andra äldre biltillverkare siktar på att öka deras EV-produktion. Enligt Power har bristen på offentlig laddningsinfrastruktur varit det största konsumenthindret för att använda elbilar under det senaste året. Det följs av räckviddsångest, laddningstid och brist på laddning hemma eller på jobbet.

Tesla lade till 1 292 Supercharger-portar under årets första kvartal, upp till nästan 19 500 hamnar i hela landet vid den tidpunkten. Enligt det amerikanska energidepartementet erbjuder Tesla nu 2 025 stationsplatser och 21 713 hamnar. Supercharger-nätverket kan släpa på platser jämfört med CCS – som kommer att fortsätta att stödjas via adaptrar – men det är pålitligt och snabbt och det gör skillnad för ägarna.

Många kritiska frågor kvarstår. Kommer till exempel en övergång till Tesla-standarden, när den drivs av andra avgiftsnätoperatörer, leda till en mätbar ökning av tillförlitligheten jämfört med CCS?

GM elbilar får tillgång till Tesla Supercharger 2024

GM elbilar får tillgång till Tesla Supercharger 2024

Det är nästan säkert ett övervägande för biltillverkare som antar Tesla NACS-kontakten hittills. Inklusive Ford, GM, Rivian, Volvo och Polestar – som alla har meddelat kompatibilitet (via en adapter) med Teslas snabbladdningsformat som börjar 2024, vilket plötsligt kommer att göra mer än 70 % av den nya elbilsmarknaden NACS-kompatibel . Med Hyundai, Stellantis och Volkswagen Groups varumärken som alla nu utvärderar idén, och SAE gör den till en sann standard för interoperabilitet och tillverkning, är det svårt att föreställa sig elbilar med CCS-porten som mer än en liten del av marknaden.

Se även  BMW Films blir elektriskt med "The Calm"

En annan relaterad fråga är om tillfredsställelsen i Teslas Supercharger-nätverk kommer att förbli lika hög när förare av andra märkens elbilar besöker det. Kommer vidare uppskalning av Supercharger-nätverket att uppgå till ett netto positivt eller negativt för Tesla-ägare?

Ford Mustang Mach-E vid Tesla Supercharger-station

Ford Mustang Mach-E vid Tesla Supercharger-station

”Det är mindre tydligt om att göra Teslas nätverk tillgängligt för andra märken kommer att påverka Teslas övervägande negativt eller positivt”, säger Power. Även om det kan leda till längre köer vid Supercharger-stationer på hektiska helger, kan det också ha helt motsatt effekt, vilket leder till en ännu snabbare utbyggnad av märkets överlägsna V4-hårdvara som behövs för GM-produkter som GMC Hummer EV och Chevy Silverado EV, samt Tesla Cybertruck.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button