Luxury car

Koenigsegg visar produktionen Gemera med TTV8-alternativ

Koenigsegg Gemera tar den natursköna vägen till produktion och gör stopp längs vägen som köparna kommer att uppskatta. Koenigsegg-registret deltog i ett evenemang för att inviga en ny produktionslinje för Gemera, och företagets chef Christian von Koenigsegg berättade för publiken att den mellanmotoriserade fyrasitsiga hyperbilen kan väljas med den 5,0-liters dubbelturbo V8:an som driver Koenigsegg Jesko. V8:an lägger till $400 000 till priset och cirka 500 hästkrafter till specifikationen, samtidigt som den minskar vridmomentet med cirka 500 pundfot, de aviserade siffrorna är 2 300 hk och 2 028 pundfots vridmoment på E85. TTV8 gör 1 280 hk och 738 lb-ft ensam på premiumbränsle, 1 600 hk på E85. Resterande effekt kommer från Gemeras tre elmotorer. Den nio-växlade lätta växellådan (LST) skulle också göra hoppet från Jesko.

Gemera debuterade 2020, det ursprungliga specifikationsbladet med 1 700 hästkrafter och 2 583 pund-fot vridmoment från en plug-in hybrid-drivlina som kunde få fyrsitsaren från 0-60 miles per timme på 1,9 sekunder. En turboladdad 2,0-liters inline trecylindrig kallad Tiny Friendly Giant (TFG) skickar 600 hk och 443 lb-ft vridmoment till framaxeln. Det är sparsamt nog att företaget listar gasdriven räckvidd som 590 miles. Tre Quark-elmotorer vrider på bakaxeln, två motorer för varje hjul, en annan mellan vevaxeln och Hydracoup direktdriven transmission. Axelmotorerna producerar vardera 500 hk och 738 lb-ft vridmoment, vevaxelns e-motor ger 400 hk och 369 lb-ft vridmoment. Deras kombinerade effekt i drivlinan kommer till 1 100 hk.

Gemera som visades på scenen vid evenemanget hade fysiska sidospeglar istället för kamerorna på konceptbilen. Dessa kommer att vara en nödvändighet för marknader som USA som ännu inte har godkänt digitala ytterspeglar. Det är inte klart om kamerasystemet kommer att erbjudas på platser som Europa som tillåter sådant.

Se även  Långsiktig BMW 330e PHEV effektivitetsrapport: Hur gjorde vi?

Alternativarket växer igen med tillägget av ett spökpaket. Detta installerar en större främre splitter, en S-kanal i stället för den traditionella huven och en bakvinge. Aggression och downforce blir förstärkta, men det praktiska minskar eftersom S-kanalens frontände ersätter frunken. Det skulle vara synd med tanke på bilens kärnfamiljepotential under fyra säsonger. Gemera kommer med fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning och vridmomentstyrning på båda axlarna. Batteriet på 16,6 kWh kan driva upp till 31 miles av helelektrisk räckvidd på WLTP-cykeln. Interiören har designats med fyra uppvärmda säten, klimatkontroll i tre zoner, infotainmentskärmar för främre och bakre passagerare, trådlösa laddare fram och bak, och några klimatkontrollerade mugghållare bland dryckeskärlen.

Efter att produktionen påbörjats kommer 300 Gemeras att ta slut. Som en del av det förbättrade huvudkontoret kommer kunder som besöker Sverige för att konfigurera sina bilar att hitta ett nytt showroom, lounge, upplevelsecenter och butiksyta.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button