Luxury car

Kimera EVO37 Martini 7 firar Martini Racings sju WRC-troféer

För två år sedan lanserade Kimera sin EVO37, en modern och helt underbar hyllning till 1983 års Lancia 037 World Rally Championship-bil. När Kimera satte sin EVO37 på startlinjen för Sardinia Rally förra året bar coupén samma Martini Racing Team-färger som 1983 års bil. I år använder Kimera ett annat Martini Racing-liveri för att debutera en utveckling av Kimera EVO37 som är ännu närmare originalet och hyllar de sju Lancia-drivna Martini Racing Team World Rally Championship-titlarna. 037 vann en enda titel, det sista tvåhjulsdrivna WRC-bidraget som gjorde det. Lancia Delta S4 och dess varianter vann resten. Företagets chef Luca Betti arbetade återigen med Miki Biasion, som vann back-to-back WRC Driver’s Championships som pilot i Lancia Delta, och Lancias ingenjörer från tiden för att lätta och vässa EVO37 till Martini 7.

Från och med prestandamoddarna ger den överladdade och turboladdade 2,1-liters fyrcylindriga nu 550 hästkrafter istället för 505 hk och 406 pundfots vridmoment. Drivhuvuden till bakaxeln via en standard manuell eller valfri sekventiell växellåda, men växlarna har kortare, mer rallyliknande utväxlingar. Gawkers är inbjudna att ytterligare uppskatta vad som ligger bakom sittbrunnen tack vare den nya snabba nedre stötfångaren som fanns på Lancia 037 Evo 2. När du lossar klippen visas fyrrör i en vit keramisk beläggning som matchar den nya lacken som löper hela vägen upp avgasrören.

Det nya aeropaketet av kolfiber lägger till intag bakom framdörrarna, ventiler på toppen av stänkskärmarna och ytterligare nedåtgående steg i motorkåpans ram. De nya hjulen påminner om Delta Evoluzione, liksom passagerarutrymmet, som nu är helt tillverkat av kolfiber och får ner bilen till cirka 2 425 pund. Sätena är inspirerade av dem i Delta S4, trimmade i blå perforerad Alcantara med röda sömmar som matchar accenter på dörrkort och tak. Mätarna lyser i fluorescerande orange, knapparna och knopparna placerade precis som de var i 1983 Lancia 037.

Se även  Bentley Continental GT firar 20 år i produktion med engångsföreteelse

Den vita pärleffekten Martini Racing Livery med blå, ljusblå och röda remsor liknar mest den i specialutgåvan av Lancia Delta Martini 5 och Martini 6 bilar, tillverkade i början av 1990-talet för att fira Deltas femte och sjätte WRC-troféer. De andra uppenbara indikationerna på att detta är något annat är ”World Rally Championship”-manuset längs sidorna och ”Martini Racing” på den bakre spoilern.

Precis som med den första iterationen kommer Kimera bara att tillverka 37 av EVO37 Martini 7. Vi hoppas att de ljusskenorna är en del av paketet, för det skulle vara brottsligt att köra detta utan dem. Kimera släppte inget pris, men någonstans norr om originalets 480 000 euro ($533 700 US) är ett bra ställe att börja drömma på.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button