Nyheter

Kalifornien når 1,5 miljoner plug-in fordon

Kalifornien ligger längre fram på vägen mot att införa elfordon än vad det förväntade sig för ett decennium sedan.

Guvernör Gavin Newsom förra veckan meddelade att staten hade passerat en kumulativ 1,5 miljoner kumulativ försäljning av plug-in fordon. Det är två år före ett mål som fastställts av den tidigare Kaliforniens guvernör Jerry Brown, som siktar på att nå den siffran till 2025.

Siffrorna kommer från California Energy Commission, som förra veckan uppdaterade sina siffror under första kvartalet. CEC rapporterade att den ackumulerade försäljningen för elbilar med batteri, plug-in hybrid och bränslecellsdrivna elbilar tillsammans ligger på nästan 1,524 miljoner, medan batteridrivna elfordon själva, den överlägset största delen av det, ligger på cirka 1 051 000 miljoner.

Hittills i år har 21,2 % av de nya fordon som sålts i Kalifornien varit ZEV-bilar – vilket i första hand betyder elbilar och laddhybrider tillsammans. Om man enbart tittar på försäljningen av elbatterier, uppgår elbilar till cirka 16 % av marknaden för lätta nya fordon.

Tesla laddar

Rikstäckande, som Department of Energy nyligen sammanfattade, ökade jämförbar försäljning av plug-in fordon inklusive elbilar och PHEVs upp till cirka 7 % för 2022, med EV-försäljning på 5,6 %.

Som guvernörens kontor påpekade, med hänvisning till förespråkargruppen Veloz, har Kalifornien fler elbilar än New Hampshire har bilar, dubbelt så många elbilar som Wyoming och mer än dubbelt så många elbilar som Norge, som ofta ses som ett utlovat elbilsland.

Det är också viktigt att notera att flottan vänder långsamt – särskilt i Kalifornien där fordon vanligtvis inte rostar. Enligt staten fanns det cirka 30 miljoner lätta fordon registrerade i staten i slutet av 2021, med cirka 838 000 av dessa elbilar av någon form (inte nästan alla elbilar som säljs i Kalifornien stannar i Kalifornien). Men det närmar sig 3% av den totala fordonsbefolkningen.

Kaliforniens plan, detaljerad 2021, kräver faktiskt försäljning av elbilar till 2035, inklusive plug-in-hybrider med längre räckvidd. Det följer en verkställande order från Newsom från 2020 som effektivt startade den här omgången av skärpta tidslinjer – och bekräftade staten som en trendsättare i lagstiftningen. Det har lett till att många andra stater antog Kaliforniens mandat, men som vi har påpekat är de inte de enda toppstaterna i USA i EV-registreringar.

EPA föreslog förra månaden nya avgasregler som skärper utsläppsstandarderna för flottan och effektivt överensstämmer med nivån av elbilar som krävs av Kalifornien – även om den nationella regeln inte innehåller något mandat.

Lastbilssidan följer Kalifornien också. USA:s EPA föreslog bara förra månaden också en plan som verkar fungera med Kaliforniens krav på att nästan hälften av nya tunga lastbilar ska ha nollutsläpp till 2035 – efter ett mandat från Kalifornien för elektriska kommersiella lastbilar som börjar tillämpas i litet antal 2024.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button