Luxury car

Junkyard Gem: 1982 Buick Riviera Diesel Coupe

Efter att ha lagt till Riviera-namnet till olika bilar under 1950-talet, gjorde Buick äntligen Rivieran till en egen modell för 1963 års modell. Ytterligare sju generationer av Buicks rakish personliga lyxcoupé följde under de kommande 36 åren, men bara en hade någonsin en oljebrännande motor tillgänglig från fabriken. Dagens Junkyard Gem är en av dessa bilar, en livligt lila ’82 Riviera med 105 hästar Oldsmobile dieselkraft under huven, som nyligen hittades i en självbetjäningsgård i Denver-området.

Från och med modellåret 1966 hade Rivieran bott på samma plattform som Cadillac Eldorado och Oldsmobile Toronado, som båda hade radikala framhjulsdrivna drivlinor som använde längsgående V8:or som drev framhjulen via robusta kedjor. Men trots den gemensamma plattformen behöll Rivieran ensam den då traditionella frontmotor/bakdrevsuppsättningen, vilket gör det till något av en företagsudda under de kommande 12 åren.

Sedan bestämde sig General Motors för att minska Eldorado/Toronado-plattformen för 1979 års modell, och Rivieran fick de bilarnas framhjulsdrivna rigg samtidigt.

Försäljningen av den mindre Rivvy var stark, utan tvekan till stor del beroende på vissa geopolitiska händelser som skickade gaspriserna i luften och orsakade bränsleransonering och gasledningar.

Tillbaka i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet var dieselbränsle mycket billigare än bensin i USA. Mercedes-Benz och Peugeot hade klarat sig någorlunda bra med att sälja dieselmotoriserade bilar här under 1970-talet, och så utvecklade General Motors en dieselbrinnande version av Oldsmobile 350 kubiktums (5,7-liters) V8-motor. Som var typiskt för dåtidens automotivedieslar (varje modern bils dieselmotor är turboladdad), var hästkrafterna eländiga men vridmomentet var starkt; motorn i denna bil var klassad till 105 hästar och 205 pund-fot.

Se även  Kinesiska Geely köper 7,6% av aktierna i Aston Martin

5,7-dieseln dök upp först på Rivieran för 1981 års modell. Basmotorn var en 4,1-liters version av Buick V6, medan den oljebrännande Olds kostade 924 dollar extra (cirka 3 206 dollar i 2023 års dollar). En bekväm och smidig Riviera med det billiga påfyllningspriset och långa dieselräckvidden lät bra, även om man var tvungen att ställa upp med Freightliners och Peterbilts för att komma till en pump, men det fanns problem. Åh, så många problem!

Oldsmobiles 350 V8 hade funnits sedan 1968 och den hade visat sig vara både pålitlig och kraftfull. Oldsmobiles ingenjörer stärkte 350-talsblocket för dieselservice, men de valde att spara på produktionskostnaderna genom att behålla bensinmotorns cylinderhuvudsbultar och placeringar. För dieslar går mycket högre kompressionsförhållanden än bensinbrännare (i det här fallet hade diesel Olds 350 ett kompressionsförhållande på 21,6:1 medan dess bensinmotsvarigheter hade mer som 8:1), spänningarna på huvudbultar var motsvarande högre. Sträckta och trasiga huvudbultar följde, med motorförstörande resultat.

Ovanpå det var erans dieselbränsle av oregelbunden kvalitet, och GM sparade mer pengar genom att utelämna en vattenavskiljare från bränslesystemet; detta fick dieseldrivna GM-bilar att hosta till stopp med deprimerande regelbundenhet. Oldsmobile-dieslarna fick snabbt ett fruktansvärt rykte och en tsunami av stämningar sköljde över företaget. Samtidigt hade Cadillacs V8-6-4-motor med variabelt slagvolym mycket publicerade egna problem, och den nya Chevrolet Citation var i rubrikerna för återkallelse efter återkallelse. Det var ingen lycklig tid för Generalen.

När GM utvecklade en V6-version av 350:an, 4.3 Diesel, led den inte av de flesta bristerna som sågs hos storebror. Skadan hade dock skett och det sista året för Olds dieselmotorer var 1985 (inte en tillfällighet, bensinpriserna kraschade runt den tiden).

Se även  Rimac Nevera, 2023 Genesis G90, 2025 BMW X3: Veckans bästa bilder

Den här bilen hade några intressanta futuristiska bitar som kompenserade något för den besvärliga motorn. Dessa emblem på den vadderade landau-toppen använde elektroluminiscerande belysning, vilket såg coolt ut (jag har inte lyckats hitta en av dessa lampor i fungerande skick under mina skrotresor, men jag ger inte upp).

Dessa indikatorlampor ovanför gallret använde fiberoptiska kablar för belysning. Senare på 1980-talet skulle Buick installera pekskärmsskärmar (som kommer från en leverantör av ATM-maskinvara) i Rivieras.

Landautoppen har stekts av Coloradosolen, men i övrigt är den här bilen i ganska hyfsat skick. Jag hittade registreringsdokument inuti som visade att den hade varit i drift så sent som för ett decennium sedan, så dess ägare lyckades hålla diesel 350 igång i många år.

Den lila färgen verkar inte ha varit en fabriksfärg, men den högkvalitativa målningen av dörrposterna och motorrummet tyder på att en bra färgverkstad gjorde omsprutningen.

MSRP på denna bil med diesel V8 var $15,196, eller cirka $52,721 i dagens pengar. Luftkonditionering, elfönsterhissar och en AM/FM stereoradio var alla standardutrustning.

Den ursprungliga bruksanvisningen fanns kvar med bilen.

Nu med 10,9% APR-finansiering!

I efterhand verkar den valfria 3,8-liters turboladdade V6-motorn vara det bättre valet än dieseln.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button