Luxury car

Junkyard Gem: 1976 Chrysler Cordoba

Med motorkraften långt nere och en känsla av illamående över amerikanska vägar, övergick Detroit (och Kenosha) till överdådiga personliga lyxkupéer på medelstora plattformar för att locka in bilköpare till utställningslokaler. Medan John DeLoreans Pontiac Grand Prix startade det hela mer än ett decennium tidigare, var en av de mest kända av alla rokoko personliga lyxkupéer Chrysler Cordoba. Dagens Junkyard Gem är ett tidigt exempel på Cordoba, som hittades på en bilkyrkogård i norra Kalifornien i höstas.

Den första generationen av Cordoba (1975 till 1979 årsmodeller) byggdes på Chryslers B-plattform, vilket gör den till ett syskon till en hel del av de mest legendariska Dodge och Plymouth muskelbilarna på 1960-talet. Detta inkluderar Charger, Super Bee, Road Runner, Daytona och Superbird.

Medan franska och italienska städer var mycket populära för användning som bilnamn på amerikanska marknaden under andra hälften av 1900-talet, ignorerades Spanien inte helt av Detroit. Ford erbjöd Granada, Cadillac hade Sevilla och Chrysler bestämde sig för att gå med den antika staden Córdoba som namne för sin nya personliga lyxcoupé. Som infödd español mexicano högtalare och mångårig Chrysler-pitchman Ricardo Montalban förklarar i David Letterman-intervjun 1987 ovan (hoppa vidare till 8:10), det korrekta spanska uttalet är egentligen ”CORE-doe-bah” med betoningen på den första stavelsen, men Chrysler gick med en stavning och uttal som var lättare för engelsktalande att hantera.

Vi kan inte prata om Ricardo Montalban och Cordoba utan att titta på åtminstone en av TV-reklamen som hjälpte till att göra det tidiga Cordoba till en sådan försäljningssuccé och satte termen ”Corinthian Leather” i den amerikanska vardagens diskurs. Ibland beskrev Ricardo lädret som mjukmedan villkoren rik och bra tillämpades vid andra tillfällen.

Se även  Junkyard Gem: 1991 Mercury Grand Marquis LS

Det gör den här bilen inte har Corinthian Leather, som kostade 187 USD extra 1976 (cirka 1 020 USD i 2023 års dollar). Istället har den ”Calacia velour” tyg- och vinylsätesuppgraderingen, som kostar bara $17 ($93 efter inflation). Bassätena gjordes i ”kashmirliknande” tyg och vinyl.

Basmotorn i ”49-statens” Cordoba 1976 var en 400 kubiktums (6,5-liters) storblocks V8-motor med en kapacitet på 175 hästkrafter och 300 pundfot, men det här är en bil från Kalifornien och den fick den 360 kubiktum (5,8-liters) LA-seriens V8-motor (170 hästkrafter, 280 pund-fot) som var mandat för Cordobas som såldes i Golden State det året. Vissa källor säger att 318:an var basmotorn från ’78 Cordoba överallt, men Chryslers egna broschyrer säger att det var 400:an eller 360:an och det är vad vi ska med här.

Här är utsläppsetiketten som sattes på nya bilar som såldes i Kalifornien 1976. Dessa standarder för kolväten, kolmonoxid och kväveoxider är otroligt milda jämfört med nuvarande federala standarder, men måste klara några typ av smogkontroll gör att en gammal bil är mindre värd i Kalifornien. Det senaste året för undantag från kaliforniska utsläppstester för gasbrännare är 1975, så 1976 och nyare klassiska bilar anses inte vara önskvärda.

Som sagt, den här bilen var i grov form och hade inte mycket chans att fixas, oavsett årsmodell.

Interiören är unken och bleka, men du kan se hur passande dess interiör skulle ha varit i Disco Era America.

Varje Chrysler Cordoba som någonsin byggts föddes i Kanada.

En automatisk växellåda, servostyrning och servobromsar var standardutrustning på 1976 års Cordoba, men luftkonditionering var ett extra kostnadsalternativ ($406, eller cirka $2 215 nu). Toppen av försäljningen i Cordoba var 1976, med 167 618 byggda.

Se även  Junkyard Gem: 1990 BMW 750iL E32 lyxsedan, hittad på en självbetjäningsgård i norra Kalifornien.

MSRP på denna bil var $5,375, vilket är cirka $29,327 i dagens dollar. Det var nära prislappen för den liknande utrustade Pontiac Grand Prix och ganska mycket mer än kostnaden för en Mercury Montego MX Brougham coupé.

Cordoba fick en uppdaterad kaross för 1978, med staplade rektangulära strålkastare och en mer Monte Carlo-aktig look. För modellåret 1980 flyttade Cordoba till en mindre plattform som härrörde från chassit som användes för Dodge Aspen/Plymouth Volaré. Samtidigt började Chryslers Dodge Division sälja sin egen version av Cordoba: Mirada. På 1980-talet hade Cordoba dock försvunnit från relevans. 1983 var dess sista år.

Ja, Ricardo Montalban nämnde den ”rika krossade velour” klädseln (istället för en viss typ av läder) då och då.

”En bil har fick att ha en känsla av värdighet.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button