Luxury car

Junkyard Gem: 1954 Nash Ambassador Super Four-Door Sedan

I januari 1954 slogs Nash Motors samman med Hudson Motors för att skapa American Motors Corporation. Vid den tiden blev Hudson Hornet det största och mest kraftfulla fordonet som erbjöds av det nya företaget, men Nash Ambassador hade ett rykte som den lyxiga ”Kenosha Duesenberg” som gick tillbaka till 1920-talet. Dagens Junkyard Gem är en av dessa häftiga 1954-ambassadörer, som hittades i vintras på en bilkyrkogård i nordöstra Colorado.

Detta är en Ambassador Super fyrdörrars sedan, som kostade 2 412 $ (vilket är cirka 27 064 $ i 2023-dollar). Den mer exklusiva Ambassador Custom hardtop-coupén kostade $2 730 det året ($ 30 632 i dagens pengar).

Battista ”Pinin” Farina gjorde stylingen på den här bilen, och den har märken som bevisar det. Jag har dokumenterat några andra välkända Pininfarina-designer på skroten, inklusive Cadillac Allanté, Fiat 124 Sport Spider och Lancia Beta.

Denna bil är utrustad med Nash Weather Eye värme/ventilationssystem, som debuterade 1939. Weather Eye-namnet överlevde i olika AMC-modeller hela vägen genom 1977 års Hornet och Gremlin.

Motorn är borta för länge sedan, men det skulle ha varit en rak sexa med ventil med 253 kubiktum (4,1 liter) slagvolym och antingen 130 eller 140 hästkrafter. Basväxellådan var en manuell treväxlad kolonnväxling, men denna bil byggdes med den valfria GM Hydra-Matic fyrväxlad automatisk; det alternativet lade till rejäla $179 till priset ($2,009 nu).

Golven är rostiga och interiören har försämrats av årtionden av utomhusförvaring, men det finns fortfarande mycket bra grejer kvar på den här bilen.

Ambassadörsnamnet flyttade till en sträckt version av Nash Rambler-chassit för 1958 års modell, och blev en Rambler i processen; Nash-namnet försvann efter 1957, även om alla fortsatte att kalla den Austinbyggda Metropolitan för en Nash efter det. Från och med 1966 års modell fick Ambassador AMC-märke, och Ambassador-produktionen fortsatte hela vägen genom 1974.

Se även  Junkyard Gem: 1990 Chrysler LeBaron GT Cabriolet

Det var fortfarande en stor sedan på slutet, men Detroit Big Three kunde alltid trampa på AMC när de kände för det. Så småningom köpte Chrysler företaget.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button