Nyheter

Jim Wangers, GTO:s gudfader, död vid 96 års ålder

Jim Wangers, annonskillen som hade John DeLoreans öra och hjälpte till att göra 1960-talets Pontiacs decennium, gick fridfullt bort tidigt på morgonen den 29 april 2023. Han var 96 år gammal.

Wangers anslöt sig till Campbell-Ewald som copywriter precis när varumärket gick över från en stram medlem av ”Lågpris tre” till ”The Hot One.” Han försökte övertyga sina överordnade om att NASCARs Speed ​​Week var ett bra tillfälle att hajpa det nya 180-hästars Power Pack för den lilla V8:an, men Wangers fick höra att ”Chevrolet inte gillar racing.” Han åkte till Daytona för sin egen krona och dokumenterade framgångarna för de oberoende Chevy-åkarna, men reaktionerna från överordnade fortsatte att vara underväldigande, och hans chefer kände att Speed ​​Week var någon racinggrej, något som inte var ovanligt i en tid där bilscenen fortsatte. att ses som full av oönskade.

Den helt nya Bel Air från 1955 omdefinierade Chevrolet fantastiskt med enorm beröm till Jim Wangers.

När ryktet om Daytona spreds i media var återförsäljarna oförberedda på att tillgodose entusiaster som frågade om högpresterande Chevrolets. Så småningom kom beskedet tillbaka till Chevrolets centralkontor, så Campbell-Ewald var tvungen att erkänna marknadsföringsmöjligheten och, se och häpna, intresset för Wangers rapport fick vederbörlig hänsyn.

Chevrolet skulle aldrig bli sig lik igen, en blandning av stil, ingenjörskonst och prestanda oöverträffad i branschen. Faktum är att tack vare Chevrolets framgångar och General Motors som äger halva marknadsplatsen, dubblerade GM 1957 Automobile Manufacturers Associations racingförbud 1963 och slutade racing för att hålla Feds på avstånd med möjliga monopolistiska anklagelser.

Bland alla GM:s varumärken hade Pontiac utvecklat ett rykte som ett unikt sportigt märke, ännu mer än Chevrolet. Med Tri-Power och Super Duty varumärken verkade det som om Pontiacs satsning på racing hade varit förgäves. ”Sanningen var att vi tog Pontiacs prestanda från racerbanan, som Corporation ville, och satte den på gatan,” med GTO, ”som företaget inte ville,” skrev Wangers i sin bok Storhetstid. Berättelsen har återberättats många gånger, men Wangers hade en unik roll som inofficiell talesman för Pontiac, en man med ena handen på pulsen på Pontiac tack vare sin nära relation med chefsingenjör John DeLorean, den andra på pulsen på Pontiac. street — trots allt vann Wangers 1960 års NHRA Top Stock Eliminator-titel när han körde en Royal Pontiac-förberedd Catalina, så han visste vad som var uppe på Detroit-områdets remsor och lokala motorvägar som Woodward och Telegraph. (Han fortsatte att vara en del av gatubilden in på 1980-talet.)

1977 Pontiac Can Am

1977 Pontiac Can Am

När DeLorean gick vidare till Chevrolet var Pontiacs nya folk inte varma mot Wangers. Egentligen fanns det redan många tecken där ute eftersom högpresterande marknaden höll på att tappa. Wangers tog det som ett tecken och försökte driva en bilhandlare i Milwaukee. När det inte fungerade gick han tillbaka till Detroit och bildade Motortown, en butik som gav mindre bilar som Mustang II, Pontiac LeMans Sport Coupe, AMC Hornet och Plymouth Volare och Dodge Aspen tvillingar en muskelbilsbild från en tidigare era och förvandlade dem till Cobra II, Can Am, Hornet AMX och Volare Road Runner respektive Aspen R/T. Även 1980-talsbilar fick Motortown-touch, inklusive Dodge Charger 2.2. Även när det verkade att det inte fanns någon glömde Wangers aldrig att hästkrafter och passion styrde Detroit.

Uppenbarligen var Jim Wangers en duktig man, men hans största prestation var grundandet av Automotive Marketing Consultants Inc. (AMCI) 1981. Detta företag körde certifierade USAC-tester/jämförelser för användning i marknadsföring – till exempel påståenden som ”Bäst i klassen” för ett visst mått i en annons kan säkerhetskopieras av AMCI-dokumentation.

För nio år sedan fick han diagnosen demens och möjligen Alzheimers sjukdom, och för fem år sedan flyttade han in på en hemtjänst i Orange County, Kalifornien. Naturligtvis är det inte dessa ögonblick som definierar Jim. Naturligtvis kommer hans berömmelse från att vara GTO:s gudfader, men det finns så mycket mer till mannen som ägnat nästan 60 år åt bilindustrin, bilhobbyn och filantropi. Oavsett vilken varumärkeslojalitet du har, är det troligt att din lilla entusiasts hjärta står i tacksamhetsskuld till Jim Wangers.

Denna artikel, skriven av Diego Rosenberg, publicerades ursprungligen på ClassicCars.com, en redaktionell partner till Motor Authority.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button