Nyheter

Jay Leno testar Finale Speeds kolfiber Chevy Camaro 1969

Användningen av kolfiber är en beprövad metod för att spara vikt i bilar, men vad händer om du byggde hela en bils kaross av lättviktssaker? När det gäller Finale Speeds kolfiber Chevrolet Camaro 1969, är tjänstevikten reducerad till cirka 2 750 pund, en minskning med cirka 750 pund från lager.

Yukon, Oklahoma-baserade Finale Speed ​​presenterade först bilen, kallad Viral, i januari på en Barrett-Jackson-auktion i Scottsdale, Arizona. Nyligen togs den till Jay Lenos berömda garage för att spela huvudrollen i det senaste avsnittet av hans ”Jay Lenos Garage” YouTube-serie. Finale Speeds Chris Jacobs, en värd för den tidigare showen ”Overhaulin’,” var där för att presentera bilen.

Bilen har 32 individuella kolfiberbitar, som är tillgängliga för försäljning individuellt för köpare på en budget. Delarna utvecklades så noggrant att de yttre måtten perfekt matchar den ursprungliga Camaro-kroppen. På grund av denna uppmärksamhet på detaljer skapades utrymme för bredare hjul bak inuti karossen, istället för att bara bredda bakskärmarna och krångla till de ursprungliga proportionerna.

Finale Speed ​​hämtar kolfiberbitarna från Brothers Composites of Falls, Wisconsin, och erbjuder även alternativ för i stort sett alla Dodge. Företagets 1970 Dodge Charger-kropp är bland de mest populära alternativen. För hela kroppen tittar du bara på $199 000.

Camaro som en komplett nyckelfärdig bil kommer att ge dig tillbaka 429 000 USD, men i det här fallet får du också en LT4-kompressormatad 6,2-liters V-8-lådamotor från General Motors, tillsammans med ett Wegner-remskivasystem, skärbord från Ultimate Headers och ytterligare avgaser komponenter från MagnaFlow. Installationen levererar en topp på 650 hk.

Motorn skickar sin kraft genom en Tremec T-56 6-växlad manuell, samt en 9-tums bak med Positraction LSD och 31-spline Dutchman-axlar. Andra komponenter inkluderar främre och bakre underramar från Speedtech, coil-over fjädring från JRi, Wilwood-bromsar och 18-tumshjul.

Se även  Produktionsversionen som beräknas vara 2023 kommer att vara treradig 4WD terrängbil

Efter en runda på några av vägarna runt garaget i Burbank, Kalifornien, blir Leno direkt imponerad av bilens lätthet. Han är också imponerad av det relativt tysta ljudet som bilen gör, vilket befriar honom från behovet av att skrika hela tiden.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button