Nyheter

Jay Leno hyllar Bugatti Type 57SC Atlantic

Ögonen vidgas när bilar får sexsiffriga priser på auktion. Munnen faller när budet når sjusiffrigt. Åtta siffror? Anmärkningsvärt, och Bugatti Type 57SC Atlantic är en av endast ett fåtal bilar som har uppnått ett sådant värde. Den sista som gick på auktion var 2010, eftersom världen precis började återhämta sig från den globala finanskrisen, och den lyckades fortfarande sälja för över 30 miljoner dollar.

Jay Leno förklarar vad väsen handlar om i det senaste avsnittet av ”Jay Leno’s Garage.” Den presenterade bilen är en Atlantic-replika av typen 57SC som Leno har ägt i 30 år, baserad på ett Bugatti-chassi och driven av en Bugatti-motor.

Bugatti byggde bara fyra av de härligt swoopy coupéerna mellan 1936 och 1938 och de förblir kronjuvelerna i Bugattis produktionsbilar. Modellerna kom till liv när Ettore Bugattis son, Jean, bestämde sig för att modernisera företagets fordonssortiment.

Istället för att bygga många olika modeller bestämde sig Bugatti för att utveckla en bil med olika varianter. Typ 57 bar Galibier sedan, Stelvio cabriolet, Ventoux tvådörrars sedan och Atalante coupé. År 1940 avslutade Bugatti produktionen av modellen med 800 tillverkade.

Men Type 57SC Atlantic var annorlunda. Jean utvecklade bilen från Aérolith-prototypen byggd 1935, och använde aluminium för karossen. Exteriören innehöll också nitar, som påminde om Atlantic-prototypen gjord av flygmaterial. Jean bestämde sig för att döpa kupén till Atlanten för att hedra sin vän, Jean Mermoz, som aldrig återvände från en flygresa i Sydatlanten 1936.

Den unika designen innehöll en omöjligt lång huva som gömde en 197-hästkrafts 3,3-liters inline-6. Vid det här laget hade hästdragna vagnar ersatts av Ford Model T, men 197 hk var ofattbart. Coupén kunde också ha en topphastighet på över 125 mph.

Av de fyra Bugatti som byggdes såldes bara tre av dessa eleganta modeller till privatkunder. Den första bilen (chassinr 57374) såldes till den brittiske bankiren Victor Rothschild, och var bilen som gick på auktion 2010. Den tredje bilen (chassinr. 57473) levererades till Jacques Holzschuh från Frankrike. 57SC Atlantic var senare inblandad i en krasch med ett tåg som fullständigt förstörde den, även om den genomgick en mödosam restaurering, fastän de flesta av dess delar var nya. Trots modern teknik och verktyg gick motorn bort. Den fjärde bilen (chassinr. 57591) såldes till RB Pope of Britain. Idag äger modedesignern Ralph Lauren den.

Den andra produktionsmodellen (chassinr. 57453) förblir ett mysterium. Det enda exemplet som ursprungligen målades svart, Jean Bugatti byggde bilen åt sig själv och lånade ut den till Bugatti-racingförare. Det finns bilder på bilen för reklammaterial, men det finns inte ett enda register över bilen efter 1938. Bugatti tror att den kunde ha sålts till en av Jeans racingvänner. Ett mer troligt scenario, enligt märket, är att bilen gömdes när Tyskland invaderade Frankrike under andra världskriget. Även om den inte har hittats till denna dag, tjänade bilen som inspiration för en modern efterträdare i form av engångsmodellen La Voiture Noire.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button