Nyheter

Jaguar XKSS på väg till auktion

Jaguar XKSS från 1957 var en racerbil som byggdes om för vägtrafik och tillverkades i ett begränsat antal. Ett av de få exemplen som någonsin byggts kommer att auktioneras ut av RM Sotheby’s på företagets Monterey Car Week-rea, planerad till 17-19 augusti.

XKSS är baserad på 24 Hours of Le Mans-vinnande Jaguar D-Type. Efter att ha vunnit Le Mans med D-Type två år i rad, valde Jaguar att dra sig ur tävlingen i slutet av säsongen 1956. Det lämnade lite extra D-Type-chassi, som ledningen beslutade att konvertera till vägbilar.

Jaguar modifierade karossen, förlorade den distinkta fenan och lade till grundläggande bekvämligheter, inklusive en passagerardörr, en vindruta, sidogardiner och en hopfällbar topp, men företaget behöll inline-6-motorn och annan mekanisk hårdvara. Resultatet blev en väggående version av en fortfarande konkurrenskraftig racerbil. D-Type vann Le Mans igen 1957 med det privata Ecurie Ecosse-laget.

1957 Jaguar XKSS (foto via RM Sotheby’s)

En tillverkningsserie på 25 bilar var ursprungligen planerad, men en brand i Jaguars fabrik förstörde nio chassin, vilket minskade den slutliga summan till 16. Jaguar körde nio fortsättningsbilar 2016 för att ”fullborda” produktionskörningen.

Bilen på auktion – chassinummer XKSS 707 – importerades ursprungligen till USA. Den lämnade fabriken i kräm över rött läder och köptes av racerföraren Lou Brero Sr., som dog i en krasch innan den togs emot. Bilen såldes därefter till återförsäljaren Sammy Weiss, vars återförsäljare i Sacramento sålde den till San Francisco-bo och racerföraren Sidney Colberg 1960.

Colberg behöll XKSS i 15 år innan han sålde den till den brittiske entusiasten Anthony Bamford (senare Lord Bamford). XKSS 707 har bott i Storbritannien sedan dess och har handlat några gånger. Under årens lopp byttes den ursprungliga huven, som var bucklig i racingtillbud, och bilen målades om till sin nuvarande metalliska blå – en vink till Ecurie Ecosse racerbilar.

Mycket av bilen är fortfarande original, inklusive det mesta av karossen, motorblocket och huvudet, och till och med två av de tre förgasarna, enligt auktionslistan. Vägmätaren visar 25 535 miles, vilket tros vara den faktiska livslängden.

En original XKSS kommer inte ut på auktion särskilt ofta, vilket förklarar det uppskattade försäljningspriset på $12 miljoner till $14 miljoner för denna. Tänk på att även Jaguars fortsättningsbilar såldes för 1,5 miljoner dollar styck när de var nya.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button