Nyheter

ID.Buzz elbil är ansiktet utåt för VW:s amerikanska autonoma testflotta

Några av de första iakttagelserna av Volkswagen ID.Buzz elektriska skåpbil i USA kommer att vara precis runt Teslas bas i Austin, Texas.

Från och med denna månad kommer VW att skicka ut 10 elbilar från ID.Buzz dit som en del av ett testprogram för en plattform som utvecklats av VW Group med Mobileye.

Dessa iakttagelser kommer att vara enhörningar av ett slag, eftersom de kommer att vara standardlängdsversionen av ID. Buzz som VW beslutade att amerikanerna inte ville ha – med längre amerikanska versioner som inte kommer förrän senare nästa år.

VW ID.Buzz autonoma testfordon i Austin

Austin-projektet är ett nästa steg för företagets program för autonoma fordon, eftersom företaget går vidare i kölvattnet av Argo.AI, en autonom startup med djärva påståenden som begärde 1 miljard dollar i finansiering från VW och Ford för flera år sedan, och sedan stängdes ner i oktober förra året.

Enligt VW innehåller projektet medlemmar från Argo AI, och det är nu under ett dotterbolag som heter Volkswagen ADMT.

Dessa första fordon testar SAE Level 4 autonom körning, vilket innebär att fordonen förväntas uppfylla de flesta körfunktioner men en förare kommer att vara redo att ta över. VW/Mobileye-plattformen inkluderar kameror, radar och lidar-teknik, enligt företaget.

Under tre år säger VW att de planerar att utöka Austins testflotta och ta in ytterligare minst fyra amerikanska städer – och det säger att Austin kommer att se den kommersiella lanseringen av autonoma fordon 2026. Det kan vara svårt att sälja för vissa städer , dock baserat på växande oro i städer som har gjorts till laboratorier för sådan teknik, inklusive San Francisco.

Volkswagen har sagt att nästa generations elbilar som kommer senare under decenniet kommer att vara banbrytande för en ny affärsmodell som inkluderar autonom körning. Man hoppas kunna göra sådana funktioner ”allmänt tillgängliga” till 2030. Kallas Project Trinity inom VW, flaggskeppsprojektet skulle kunna resultera i det första fordonet från märket som uppnår nivå 4 i allmän användning – regler som tillåter det, naturligtvis.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button