Nyheter

I övergången till elbilar, är avgasrör ett tecken på det förflutna?

Det är jordens dag. Och i vad som har blivit en Biltips Reports Earth Day-tradition, är det dags att återbesöka ett lackmustest för hur mycket fordonsmarknaden har förändrats.

Frågan: ”När kommer det att ses som moraliskt fel att köpa fordon med avgasrör?”

Eller, för att parafrasera och förtydliga: När kommer det att ses som socialt hänsynslöst eller oansvarigt att köra runt i ditt närområde och släppa ut avgaser?

Sedan sidan först ställde en version av denna fråga 2014, och sedan den senast besöktes 2019, finns det nu helt elektriska val i de flesta fordonskategorier. Nivån av medvetenhet om elbilar är också exponentiellt högre – och till och med Ludditerna ser det hända och är lite oroliga över vad deras gasavdunsande fordon kan vara värda vid inbytestillfället.

Eran av koronavirusavstängningars rena luft gav oss också en djupare nivå av medvetenhet om lokal luftkvalitet, med fossilbränslebaserade partiklar som påverkade högre dödsfrekvenser för Covid-19 och mycket mer. Som en studie från Cornell University påpekade förra året, kan lägre nivåer av fina partiklar (PM2,5) från bilavgasrör rädda 1 163 förtida dödsfall årligen bara i Los Angeles storstadsområde – vilket motsvarar 12,61 miljarder dollar i ekonomiska fördelar.

Elbilar har alltid varit bättre för att hålla föroreningar borta från din omedelbara närhet, men det är nu allt svårare att hävda att elbilar inte är bättre för miljön i varje användningsfall. Baserat på fordonets hela livscykel är utsläppen relaterade till elbilar mycket lägre än för jämförbara nya bensinfordon vart du än går i USA Som en brittisk studie fann 2020 är elbilar renare än bensinbilar i 95 % av värld.

De visuella signalerna hos en förbränningsmotor kanske till och med håller på att gå ur stil. Stora galler, motorhuvsventiler och accentuerade avgaser har länge varit en del av bildesignen. Men i jakten på skyltar har ett av de starkaste exemplen varit Volvos pivot 2020 för att börja maskera avgastopparna på sina laddhybrider.

Som Volvos tidigare globala designchef, Robin Page, uttryckte det till Biltips Reports då: ”Genom att ta bort det som en gång var en framträdande funktion skickar vi inte bara ett meddelande som säger att de inte längre behövs, utan vi kan förenkla design som ytterligare uttrycker skandinavisk lyx.”

Vid den tiden noterade Page att designvalet erkänner strävan efter renare städer och miljöförbättringar, och att det visuellt överbryggar företagets övergång till helt elektriska bilar.

Dodge Charger Daytona Concept

Dodge Charger Daytona Concept

Det kan räcka för att tro att detta inte är en förbigående modefluga. Ändå är det verkligen en annan filosofi mot förändring än Stellantis Dodge-märke, som i sin Charger Daytona Concept förra året visade ett riktigt avgassystem som avgav buller om än inte partiklar och CO2.

Även om du kör en modell med förbränningsmotor, vill du dölja avgasrören? Om du har en elbil, vill du ha avgasljud ändå?

Och för att komma tillbaka till kärnan i det, när blir det tondövt att köpa ett nytt bensindrivet fordon med en livslängd på 15 eller 20 år? Lägg till dina kommentarer nedan och rösta ovan i omröstningen senast måndag morgon!


h/t till John Voelcker för påminnelsen

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button