Luxury car

Hyundai uppdaterar EV-bromsljus; våra tester visar hur de för närvarande kanske inte kommer

Hyundai kommer att lansera en ”fältservicekampanj för att uppdatera EV-bromsljuslogiken” på sin Ioniq 5 såväl som Genesis GV60, Electrified GV70 och Electrified GV80. Enligt Hyundais kommunikationsdirektör, Michael Stewart, kommer förändringen att göras till nya produktionsfordon och som en del av en kostnadsfri servicekampanj som kommer att lanseras i juli för cirka 56 000 fordon som redan är på väg.

”Oavsett gaspedalens ingång kommer nu bromsljusen att tändas när retardationshastigheten överstiger cirka 0,13 G”, skrev Stewart i ett e-postmeddelande till Autoblogg. Denna förändring verkar vara i linje med det beteende vi har upplevt i Hyundai Ioniq 6, företagets senast introducerade EV. Vi går in på det beteendet längre ner i den här artikeln.

Detta tillkännagivande kommer i kölvattnet av ägareklagomål samt ett test av Konsumentrapporter som fann att de flesta Hyundai, Genesis och Kia elbilar kan stanna utan att deras bromsljus lyser (Kia är också en del av Hyundai Group, men hade ingen kommentar eller uppdatering om en potentiell servicekampanj när de kontaktades). Detta inträffade när man använder dessa fordons mest aggressiva ”i-Pedal”-funktion som möjliggör så kallad ”enpedalkörning” där föraren mestadels kan lita på bilens regenerativa bromssystem (som används för att fylla på batteripaketet) för att stanna bilen.

Vi testade detta för oss själva den här veckan eftersom vi för närvarande testar en Genesis Electrified GV70, och jag äger personligen en 2023 Kia Niro EV Wave. Jag kör nästan uteslutande i i-Pedal-läge. Nyhetsredaktören Joel Stocksdale testade Hyundai Ioniq 6 i Michigan, och återigen kommer vi att ta upp hans resultat efter Genesis och Kia eftersom de är helt olika.

Jag fäste en actionkamera på baksidan av varje bil och genomförde samma test i båda: Accelerera till 40 mph och stanna utan att röra bromsen och, framför allt, utan att lyfta foten helt från gasreglaget. Resultatet som du kan se nedan med Niro är att bromsljusen inte tänds förrän runt 3 km/h när jag lyfte av gasen helt och satte bilen till helt stopp. Jag kunde inte få bilen att stanna utan att helt lyfta av gasen. Jag upplevde samma resultat i Electrified GV70.

Se även  Hyundai i10 recension | Auto Express

Huvudslutsatsen: Bromsljusen måste aktiveras i detta scenario, punkt, och det verkar som om det skulle utgöra en säkerhetsrisk. Bilar bakom dig måste veta att du saktar ner i en högre hastighet än vad som är vanligt när du lyfter av en normal bils gas eller till och med när motorbromsar med en lägre växel.

Den sekundära slutsatsen: Detta är ett mycket specifikt scenario och inte nödvändigtvis ett vanligt. Videodemonstrationen ovan kan jämföras med att se ett rött ljus eller stoppskylt långt fram, och att fatta ett tydligt beslut att sakta sänka gasen för att sakta ner dig själv i precis rätt takt för att ”träffa ditt märke”, så att säga, och komma till ett perfekt tidsbestämt stopp vid ljuset eller stoppskylten. Om du lyfter av gasreglaget vid något tillfälle, tänds bromsljusen. Du måste med andra ord försöka göra detta.

Jag håller inte med Konsumentrapporter slutsatsen att bromsljusen ”inte lyser som bilen snabbt bromsar in under körning med en pedal.” Det var inget snabbt med den här inbromsningen. Mängden inbromsning som upplevs är bara något mer än nedväxling i en bil med manuell växellåda och användning av motorbromsning för att sakta ner – ett annat scenario som inte skulle koppla in bromsljusen. Vad Jag skulle anse att ”snabb inbromsning” kräver att man lyfter av gasreglaget helt och därför kopplar in bakljusen.

Ändå kan man få dessa testade bilar nästan att stanna utan att bromsljusen tänds, och faktiskt gör jag det nog ganska mycket. Som ägare till en Niro EV och användare av i-Pedal skulle jag väldigt gärna vilja och förvänta mig att Kia kommer att utfärda samma uppdatering som Hyundai nu har bekräftat.

Se även  2023 Genesis G90 visar BMW ett vackert ansikte

Nu, förutsatt att ”fixen” som beskrivs av Stewart ovan är densamma som det som redan finns på plats i Ioniq 6, kan du se skillnaden mellan de två tack vare videon nedan inspelad av nyhetsredaktören Joel Stocksdale i Michigan. Jag ska nu överlämna saker till honom.

Videoklippet ovan är ett av mina få försök att se när och hur Ioniq 6:s bromsljus aktiverades. Jag satte en GoPro på baksidan vänd mot mitten högmonterade bromsljus i spoilern och ställde upp min telefon riktad mot instrumentdisplayen. På så sätt kunde jag se både när lamporna tändes och omständigheterna under vilka de gjorde det. Jag hade Ioniq 6 i sportläge för att ha de distinkta blocken på energianvändnings- och återhämtningsmätaren för att lättare kunna se hur mycket regenerativ bromsning som utlöste bakljusen. Och självklart hade jag bilen i den mest aggressiva regenerativa bromsningen för att kunna stanna.

Just det här försöket tog jag upp bilen till cirka 30 mph och försökte sedan lyfta så lite jag kunde för att initiera avmattning. Mitt pedalarbete är lite inkonsekvent eftersom parkeringsplatsen där jag testade var ganska böljande. Men resultaten är fortfarande tydliga, och helt klart helt annorlunda än James erfarenhet i Genesis och Kia. Med bara lite lyft på gaspedalen, och min fot fortfarande mycket på den, tändes bromsljusen direkt. Faktum är att det verkade som att bara två eller tre ”block” på regenmätaren verkade vara lika med vad som krävdes för att trigga dem. Och vid senare körning kom jag på mig själv med att använda mycket mer regen än så regelbundet, både för att anpassa hastigheten till trafiken och för att närma mig ett hållplats, eftersom att använda så små mängder regen skulle ta lång tid att stanna helt.

Se även  2024 Alfa Romeo Tonale kommer med plug-in hybridkraft, 44 590 $ prislapp

En annan viktig skillnad var det faktum att bromsljuset tänds när det stannar helt och det lyser även när det stannar helt. Så om du av någon anledning inte trampar på bromspedalen efter att ha stannat vid ett stoppljus eller en skylt, förblir bromsljuset tänd för att varna folk om att du står stilla. Den stängdes inte av förrän jag drog på gasen igen.

Det är helt klart hur dessa elbilars bromsljus ska fungera när de använder i-Pedal och det är bra att veta att Hyundai redan har en lösning som snart kommer till befintliga ägare. Vi väntar nu på besked från Kia om de kommer att få denna servicekampanj.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button