Nyheter

Hyundai Santa Fe Hybrid 2024 ser optimerad ut för utomhusbruk

Den omgjorda Hyundai Santa Fe bröt locket tidigare i veckan med en mer utomhussydd exteriör som sannolikt kommer att kombineras med hybrid- och plug-in-hybriddrivlinor.

Denna femte generationens Santa Fe, som förväntas nå amerikanska utställningslokaler för modellåret 2024, går i en annan stylingriktning än tidigare generationer, med en boxig profil och kantiga detaljer, inklusive ”H”-formade strålkastare och bakljuselement som betecknar varumärkets namn.

Den omgjorda Santa Fe kommer att finnas tillgänglig med tre sätesrader på åtminstone vissa marknader, även om det är oklart om det alternativet kommer att finnas tillgängligt i USA, där Santa Fe för närvarande endast säljs i två-rads, fem-sätes form. Hyundai hävdar ”klassledande interiörutrymme” och en bredare bakluckeöppning som kommer att ”göra det möjligt för användare att njuta av utomhus på enklast möjliga sätt”, står det i biltillverkarens pressmaterial.

Hyundai Santa Fe 2024

I den motsatta änden av kabinen flyttar Santa Fe till en böjd infotainmentdisplay, bestående av en stor pekskärm och 12,3-tums digitalt instrumentpanel placerat sida vid sida, och en upphöjd mittkonsol med en förvaringshörn nedanför. Konsolen rymmer två trådlösa laddningsplattor, plus USB-portar, medan en panel ovanför den innehåller de flesta kontroller – med vad som verkar vara en anständig mängd analoga knappar och rattar.

Hyundai använde hållbara material som återvunnen plast i innertaket, mattor och andra och tredje ryggraden. Syntetiskt läder – det är vinylsäten för oss andra, som biltillverkare nu räknar som ett hållbart material – används i dörrklädseln. Äkta nappaläder och trädetaljer kommer dock fortfarande att finnas tillgängliga.

Inget sades om drivlinor, men det är troligt att hybrid- och plug-in-hybridalternativ kommer att fortsätta. Efter att ha släppt Sonata Plug-In Hybrid 2020 sa Hyundai att den skulle betona plug-in hybriddrivlinor i stadsjeepar när nästa generations elbilar rullar ut.

Den nuvarande Santa Fe Hybrid kom för 2021 och erbjöd upp till 34 mpg kombinerat, och erbjuder en särskilt futuristisk interiördesign tillsammans med en mjukare, mer evolutionär exteriör. Santa Fe Plug-In Hybrid är klassad till 31 elektriska miles, sedan 33 mpg i hybridläge.

Santa Fe Hybrid-produktionen har flyttats till Alabama, och det var en av de första USA-tillverkade elektrifierade fordonen som såldes av Hyundai. Den är byggd vid Hyundai Motor Manufacturing Alabama-fabriken nära Montgomery, tillsammans med bensinversioner av Santa Fe, liksom Hyundai Elantra, Santa Cruz och Tucson, och den helelektriska Genesis Electrified GV70.

Stylingförändringen kan hjälpa till att tillåta en viss visuell separation mellan den och den helt elektriska Ioniq 7 som är på väg, förhandsgranskad i slutet av 2021 av Hyundai Seven-konceptet och den relaterade Kia EV9.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button