Reviews

Hyundai Kona recension 2023 | Auto Express

Hyundai Kona är en bil som helt klart använder sin design för att locka köpare. Det är inte så givande att köra, med livlös styrning och inte mycket dynamisk polering, även om Hyundai har försökt åtgärda denna brist med revideringar av 2021 års ansiktslyftade modellens chassi och fjädring.

Tillverkaren har lyckats förbättra Konas åktur, särskilt över pockade ytor, men det finns inte så mycket passagerar- eller bagageutrymme ombord som du hittar hos vissa konkurrenter.

Om Hyundai Kona

Hyundai Kona är det sydkoreanska märkets inträde i segmentet små SUV och crossover, med sin långa lista av rivaler inklusive Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, Vauxhall Mokka och SEAT Arona, för att inte tala om Stonic från systermärket Kia. Så det är helt klart en viktig modell för Hyundai, som gav Kona en ansiktslyftning 2021 och kommer att lansera en helt ny andra generationens modell 2023.

Den utgående Hyundai Kona är tillgänglig med ett urval av bensin och elektriska drivlinor. Kona på ingångsnivå har en 1,0-liters bensinmotor och mild-hybridteknik, medan fullhybridversionen – helt enkelt kallad Kona Hybrid – använder en 1,6-liters bensinmotor och en 34 hk elmotor, vilket gör att den kan täcka korta avstånd enbart på el.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Naturligtvis är Kona Electric den grönaste versionen i sortimentet och erbjuder en räckvidd på upp till 300 miles om du får den större 64kWh. Håll dig dock till standardbatteriet på 39 kWh, och Kona EV kommer att klara 189 miles på en enda laddning, enligt Hyundai. Om du är mer intresserad av raka hastigheter använder Kona N-prestandamodellen en 276bhp 2,0-liters bensinmotor och klarar 0-62mph på 5,5 sekunder.

Kona erbjuds i Hyundais vanliga urval av SE Connect, Premium, N Line och Ultimate-specifikationer, med priser från cirka 23 600 pund för ingångsnivån med mild hybridversion, eller ungefär 26 300 pund för Kona Hybrid. Den helt elektriska Kona börjar från cirka 32 000 pund till nästan 40 000 pund för Ultimate-versionen med det större batteriet, medan Kona N är någonstans i mitten, med start på drygt 36 000 pund.

Standardutrustning på alla Konas inkluderar lättmetallfälgar, parkeringssensorer bak, farthållare och en 10,25-tums digital instrumentdisplay, plus Apple CarPlay och Android Auto-anslutning för smartphones. Alla utom basmodellen kommer också med en 10,25-tums central pekskärm, parkeringssensorer fram, uppvärmda framsäten och ratt, och Krell hi-fi, men N Line-specifikationen lägger till med mer aggressiv fram- och bakstil, utöver det extra. utrustning.

Vanliga frågor

Hyundai Kona är raffinerad, mycket sparsam och levereras med massor av kit som standard, men det är verkligen inte den mest praktiska lilla suven på marknaden.

Hyundai Kona utsågs till den bästa bilen för egen baserad ägarfeedback från vår 2021 Driver Power-undersökning, och den uppnådde en imponerande fjärdeplats totalt 2022 (på en lista med 75 bilar).

Hyundai Kona Hybrid gav mycket imponerande 53,6 mpg när vi körde den i Storbritannien, vilket skulle tillåta oss att tillryggalägga ungefär 590 miles på en full tank bensin

För en alternativ recension av Hyundai Kona, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Ny Skoda Enyaq iV vRS 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button