Nyheter

Hyundai Kona N vs Toyota GR Corolla: Hot Hatchback-jämförelse

Halvkombin bleknar i popularitet till crossover-SUV:n, men den erbjuds i en överraskande mängd olika smaker. De sträcker sig i koncept från förgyllda ekonomibilar till vildögda versioner av lyxbilar, och vissa dyker till och med in i crossover-territorium. Hyundai Kona N är ett vildvuxet barn till en lågslungad crossover, medan Toyota GR Corolla är den nyaste hot hatch, och den har en egen attityd.

Vilken är mer lekfull? Vilken är egentligen hetast? Sammanfattningsvis, vilken är roligast?

Båda bilarna kommer från anspråkslösa rötter. Standard Corolla är symbolen för apparattransport. Den har ett rykte om pålitlighet och hållbarhet, men roligt spelar inte in i ekvationen. Kona spelar rollen som hjälpmedelsman för Hyundai, och erbjuder el- och gasversioner, båda inriktade på effektivitet. Våra två utmanare kunde inte vara mer annorlunda än de fordon som de är baserade på.

Märkligt nog, medan Hyundai Kona N är fordonet med crossover-rötterna, är det GR Corolla som har fyrhjulsdrift. Men det är inte den största skillnaden mellan dessa två. Låt oss ta en titt på hur de kör och bestämma vilken vi skulle föreslå för ditt garage.

2023 Toyota GR Corolla Core

2023 Toyota GR Corolla Core

2023 Toyota GR Corolla Core

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

Omgång 1: GR Corolla vs. Kona N kraftleverans

Ibland är tre större än fyra, och det här är ett av dessa fall. Toyota GR Corolla är motiverad av en 1,5-liters turbo-3 som den delar med GR Yaris som undviker oss i USA. Den lilla turbo-3:an ger 300 hk och 273 lb-ft vridmoment, vilket är vilda siffror för en så liten motor.

GR Corolla skickar den kraften genom en 6-växlad manuell växellåda till ett sportfokuserat fyrhjulsdriftssystem som kallas GR Four. Den har tre inställningar som delar upp kraften på olika sätt, men som alltid hjälper den att minska kraften effektivt för att accelerera från 0-60 mph på 5,0 sekunder (Toyota säger 4,99, men…kom igen).

Hyundai går med framhjulsdrift och en 2,0-liters turbo-4 som snurrar upp 276 hk och 289 lb-ft. En overboost-funktion kan öka effekten till 286 hk för korta skurar som kräver 40 sekunder mellan adrenalinskotten. Turbo-4 lanserar den demoniska crossover från 0-60 mph på 5,2 sekunder.

Tiderna 0-60 mph är nära, men sättet dessa två tar sig dit är väldigt olika. Kraften känns alltid som att den är redo i Kona N, särskilt i Sport+ eller N-lägen, vilket kan få drivlinan till och med att verka för högspänd. Varvtalet förblir högt, och gasen blir lika kliande som Clint Eastwoods avtryckarfinger. Den skickar kraften genom en 8-växlad dubbelkopplingsautomat med snabba, skarpa växlingar, och Hyundai erbjuder ingen manuell. Turbo-4:an har inte mycket kraft i den höga delen, och den kommer inte att förväxlas med en V-8 eller en högeffekts EV, men dess fräscha kraftleverans passar in i bilens hela karaktär.

Se även  Produktion Ram 1500 REV elektrisk lastbil retades i första bilder

GR Corolla kräver mer ansträngning för att göra sin kraft. Med lite deplacement för att leverera färdigt vridmoment lågt, förlitar den sig på en kraftig dos boost—26,2 psi—för att göra sin kraft. En större turbo behövs för så mycket boost, så det tar ett tag för kraften att byggas upp. Inte ens i det tillgängliga Sportläget slår kraften till direkt då max vridmoment inte kommer förrän vid 3 000 rpm.

”När turbon äntligen har tänts i GR Corolla är det bäst att den pekar i rätt riktning eftersom raketen skjuter”, sa senior producent Joel Feder. Det räknas också ut, eftersom den drar hårt och skjuter den lilla luckan till 60 mph en touch snabbare än Hyundai. Hur lätt kraften är att komma åt ligger också i förarens händer mer i Toyotan, eftersom den enda växellådan är en 6-växlad manuell. Håll varvtalet höga, kör den som du vill slå den, och GR Corolla fortsätter att belöna dig med mycket kraft från en liten motor. Den har hjärta.

Fördel: GR Corolla, i ett delat beslut.

2023 Toyota GR Corolla Morizo ​​Edition

2023 Toyota GR Corolla Morizo ​​Edition

2023 Toyota GR Corolla Morizo ​​Edition

2023 Toyota GR Corolla Morizo ​​Edition

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

2022 Hyundai Kona N

Omgång 2: GR Corolla vs. Kona N åk och hantering

Medan Corollas fyrhjulsdrivna system förbättrar bilens kraftleverans, gör det mer för att påverka hanteringen, särskilt när de kombineras med Torsens främre och bakre begränsade slirdifferentialer som är tillval på basmodellen Core och standard i övrigt.

Toyota ger förarna ett val av tre fyrhjulsdriftlägen: Normal med en 60/40 frontförspänning, Sport med en 30/70 bakförspänning och Track med en jämn 50/50 uppdelning. Om du väljer bana på en bana eller krokig väg kommer bilen att dras ur kurvorna med framhjulen, medan differentialerna med begränsad slirning optimerar kraften för att bättre skjuta bilen ur svängar. Sportläget gör att bakdelen känns friare.

Se även  2024 Toyota Grand Highlander, Ford F-150 Lightning, Audi i F1: The Week In Reverse

”Det är kul att ha en kraftdelning på 30/70 i GR Corolla och sparka ut svansen medan framdäcken klämmer fast vid trottoaren,” sa Feder. I båda lägena gör GR Corollas mycket stabila hantering den lätt att placera i hörn.

GR Corollas styrning är förtjusande. Med ett förhållande på 12,7:1 är det snabbt och bilen reagerar snabbt på förarens inmatningar. Styrningen ger egna ingångar som berättar för föraren vad som händer vid hjulen på ett analogt sätt som är ovanligt nuförtiden.

Toyota uppgraderar fjädringen med spårjusterade fjädrar, dämpare och stabilisatorstänger och utrustar bilen med 235/40R18 Michelin Pilot Sport 4-däck. Fjädringsjusteringen gör ett bra jobb med att kontrollera kroppens lutning, och däcken ger bra grepp, även om Pilot Sport Cup 2-däcken på Morizo-utgåvan är ännu bättre. Medan den styvare fjädringen stärker åkturen, är den inte för hård att köra regelbundet.

Den som är osäker på fastheten i GR Corollas åktur kommer att vilja undvika Kona N. Dess justerbara dämpare gör körningen hård i N-läge. Fördelen är att du vet var varje spricka, spår, gupp och gropar på din gata finns. Åkturen är fortfarande stadig i Sport+-läge och checkar aldrig in mindre än hårt.

Den fasta dämpningen behövs för att kontrollera karossrörelserna i ett fordon som sitter 6,8 tum från marken, 1,5 tum högre än Toyota. Det krånglar fordonets vikt bra för en crossover, men fordonet lutar fortfarande mer än GR Corolla. Problemet förvärras av en högre sittposition i fordonet som skapar en anmärkningsvärd kroppslutning och huvudrörelse för passagerare.

”Kona N känns tippig och topptung jämfört med sitt Elantra N-syskon, och vi saknar liksom Veloster N. Kommer praktiskt taget till priset av dynamik”, konstaterade Feder.

Ändå klarar sig Kona N ganska bra. Styrningen är snabb och bilen dyker in i svängar vid första rycket i ratten. Den lämnar svängar också bra, tack vare en standard differential med begränsad glidning som förhindrar spinn på insidan av framdäcket. Kona N samlar sin vikt och kroppen lutar sig åt nästa riktning ganska bra, men återigen betyder dess högre markfrigång att dess hantering inte är lika bra som GR Corollas.

Fördel: GR Corolla.

Omgång 3: GR Corolla vs. Kona N hyttutrymme och kvalitet

Medan båda bilarna är dynamiskt begåvade, faller de båda ner när det kommer till interiörkvalitet. De börjar båda som econoboxar, och båda har fortfarande hårdplasten från sina mindre syskon. Andra kostnadsbesparande åtgärder inkluderar bristen på en mittkonsol i Toyotan och mindre ljuddämpande material i båda.

”Det är uppenbart att hela budgeten för båda dessa bilar ägnades åt drivlinan och dynamiken,” sa Feder.

Båda biltillverkarna uppgraderar dock interiörerna med lite bättre material och sportiga funktioner. Toyota sveper in GR Corollas instrumentbräda i syntetiskt läder, installerar sportstolar med silverfärgade kontrastsömmar, lägger till metallpedaler och tillhandahåller ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster med displayer för laddtryck, g-krafter och GR Four körlägen. Feder noterade dock att det digitala klustret kändes som om det designades i MS Paint för 20 år sedan.

GR Corolla har 17,8 kubikfot lastutrymme bakom baksätet jämfört med 19,2 kubik för Hyundai. Dess form ger den också mindre totalt lastutrymme, men Toyota ger inget mått.

Hyundai har metallpedaler, sportstolar med blå kontrastsömmar, N-specifika displayer på sin 10,3-tums pekskärm i mitten och ett digitalt mätarkluster med N-tema med hjälpsamma mätare för turboförstärkning, motor- och oljetemperatur och gasläge.

”De högryggade sportskopsätena framtill i Kona N är ett helt steg snyggare i sina material, design och utseende än de i GR Corolla,” sa Feder.

Hyundais hytt drar också nytta av sina Kona-rötter, med ett mer användbart baksäte och upp till 45,8 kubikfot lastutrymme med nedfällda baksäten.

Fördel: Kona N.

2023 Toyota GR Corolla Core

2023 Toyota GR Corolla Core

Beslutet: GR Corolla

Toyotan faller lite i värde jämfört med Kona N eftersom den börjar på $36 995, och när du lägger till Torsen-differentialerna närmar sig priset $39 000. Kona N, å andra sidan, börjar på $35 495 och ingen annan utrustning behövs. Återigen, den prisskillnaden kan åtminstone delvis kritas upp till bristen på fyrhjulsdrift i Hyundai.

Sammantaget vinner GR Corolla här eftersom den är den mer dynamiskt begåvade av de två bilarna. Vi föredrar dess analoga känsla och njuter av mer tid bakom ratten. Den är inte lika utilitaristisk som Hyundai, men den är lättare att leva med både i kraftleverans och åkkvalitet. Båda bilarna har dock prestandavärden som visar att hot hatch kan vara mycket tilltalande i en mängd olika former och storlekar.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button