Nyheter

Hyundai Ioniq 5 N körs på elektroner men simulerar en ICE-bil

Hyundais första elektriska prestandamodell, 2024 Ioniq 5 N, gjorde sin debut på onsdagen på Goodwood Festival of Speed. Medan den har upp till 641 hk, är Ioniq 5 N tänkt att prestera runt hörn och på en bana, såväl som i en rak linje.

Baserat på standarden Ioniq 5 elektriska crossover, har Ioniq 5 N mer kraft, ett större batteri, en styvare kropp, större bromsar, en sportigare fjädring och en mängd tekniska funktioner som syftar till prestanda.

Hyundai Ioniq 5 N

Det börjar med ett fyrhjulsdriftsystem med dubbla motorer med en 166-kw-motor fram och en 282-kw-motor bak som kombineras för att göra 600 hk och 546 lb-ft vridmoment för det mesta, eller 641 hk och 568 lb-ft med N Grin Boost-funktionen tillgänglig för 10-sekunders explosioner. Hyundai säger att bilen kan accelerera från 0-60 mph på 3,4 sekunder med startkontroll (som är justerbar genom tre nivåer av dragkraft) och nå en topphastighet på 162 mph.

Motorerna matas av ett 84-kWh batteripaket som är större än standard Ioniq 5:s 77,4-kWh långdistansbatteri. Batteriet har ytterligare kylning och Hyundai optimerar till och med temperaturen för de tillgängliga körlägena innan körning. Till exempel, i dragläge, kommer batteriet att förkonditioneras till 86-104 grader Fahrenheit, och i spårläge kommer det att vara 68-86 grader. Ett N Race-läge har inställningar för uthållighet och sprint för att optimera batterikapaciteten för långa eller korta sessioner.

Precis som standarden Ioniq 5 har N en 800-volts elektrisk arkitektur som kan acceptera en laddningshastighet på upp till 350 kw, vilket kommer att ladda den från 10-80 % på 18 minuter.

Ioniq 5 N har ingen växellåda, men Hyundai kommer att få det att kännas som att den har en 8-växlad dubbelkopplingsautomat genom en N e-shift-funktion som styr motorns vridmoment för att simulera rycket mellan växlingarna.

Den har inga cylindrar heller, men det kan också låta som att den drivs av en förbränningsmotor.

Ett system som heter N Active Sound+ använder åtta inre och två yttre högtalare för att spela tre olika ljudteman. Tändningstemat låter som den bråkiga 2,0-liters turbo-4:an i andra Hyundai N-bilar, inklusive knallar och smällar vid överkörning. Supersonic är ett av två futuristiska EV-teman och är inspirerad av tvåmotoriga stridsflygplan. Ljudlandskapen varierar ljudet baserat på gasreglagets läge.

På utsidan sitter Ioniq 5 N 0,8 tum lägre och dess stänkskärmar är utspridda 2,0 tum bredare. Den är också 3,2 tum längre tack vare den nya främre stötfångaren och en bakre diffusor som är förenad med en bakvinge. Framtill har den en luftridå, tre aktiva luftklaffar, en läppspoiler och mer gallernät för ytterligare kylning. En Luminous Orange Matte remsa löper längs botten av stötfångarna och sidokjolarna.

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Hanteringsförbättringarna börjar med strukturen, som är baserad på varumärkets Electric-Global Modular Platform. Hyundai lägger till ytterligare 42 svetspunkter och 6,9 fot extra bindningsmaterial. Motorns och batteriets monteringspunkter samt främre och bakre underramar är förstärkta, och större justerbara dämpare och styvare knogar används. Rattstången är också förstärkt, och förhållandet är snabbare för mer omedelbara svar. Bilen har ett bredare spår än andra Ioniq 5:or för att passa breda 275/35 Pirelli P Zero-däck på 21-tumshjul.

Hyundai använder också elmotorerna för att förbättra hanteringen. En kurvtagningsfunktion som kallas N Pedal applicerar negativt vridmoment genom drivlinan för att lägga mer vikt över framhjulen. Ett N Torque Distribution-system kan justera krafttillförseln genom 11 nivåer fram till bak och en elektronisk bakre differential med begränsad slirning optimerar kraften baktill för hörnavgång. Hyundai lägger också till en N Drift Optimizer för att styra kraftleveransen för härliga drifter, och den har till och med en simulerad kopplingssparkfunktion.

Se även  2024 Hyundai Sonata får ett futuristiskt utseende

Bromsning hanteras inte bara av 15,7-tums främre skivor med 4-kolvsok och 14,2-tums bakre skivor med enkelkolvsok utan också av motorernas bromsregenereringsförmåga. Regen kan ge upp till 0,6 g bromskraft, och Hyundai säger att regen ger 80-90% av bromsningen på gatan och 40-50% på en bana, vilket utesluter behovet av kolkeramiska bromsar. Företaget säger också att upp till 44% av drivlinans energi kan återvinnas på banan, och bromsen och gasreglaget kan användas samtidigt.

Sammantaget väger Ioniq 5 N mer än andra 5:or på grund av dess extra prestandautrustning, men Hyundai säger att den gjorde så mycket som möjligt för att begränsa viktökningen. Företaget gav dock ingen tjänstevikt.

Hyundai Ioniq 5 N

Hyundai Ioniq 5 N

Inuti har Ioniq 5 N metallpedaler, knäskydd på sidorna av mittkonsolen, en ny N-ratt med fyra lägesknappar och tvåfärgade sportstolar med förstärkta bolster. Sätena, som finns med läder och Alcantara eller tyg och läder, sitter 0,8 tum lägre än i andra Ioniq 5:or. Inuti finns också ett 12,3-tums digitalt instrumentkluster förenat med en 12,3-tums pekskärm i mitten, och båda erbjuder specifika N-avläsningar och uppdateringsmöjligheter via luften.

Priser och elektrisk körräckvidd kommer att meddelas närmare lanseringen, vilket väntas sent i år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button