Nyheter

Hyundai Ioniq 5 går åt sidan med e-Corner tech, in-wheel motorer

Hyundais affilierade teknologileverantör, Hyundai Mobis, har visat sitt e-Corner modulära styr- och framdrivningssystem för elbilar i verkliga tester, och det har precis släppts lite mer om vad systemet kommer att tillåta dynamiskt.

Enkelt uttryckt kan det dramatiskt förändra manövrerbarheten hos elektrifierade stadsfordon, körda eller ej.

Företaget fick redan uppmärksamhet tidigare i år med systemet som visades upp på en Ioniq 5. Med styrning, bromsning och framdrivning konsoliderade i modulära enheter som kan installeras i alla fyra hörn av ett fordon, möjliggör det potentiellt en ny typ av skateboardplattform med ännu mer förpackningsfrihet, eftersom systemet kommer att rotera alla fyra hjulen upp till 90 grader individuellt eller separat.

Nu testar företaget tekniken på allmänna vägar intill dess sydkoreanska provningsmark, på väg mot massproduktion av systemet så snart som 2025. Och en rad exempelscenarier understryker att detta är långt bortom CrabWalks relativa gimmick i GMC Hummer EV.

Efter tidigare demonstrationer från företaget visar den nu e-Corner-systemet krabba som går i sidled. Denna krabbvandring är en äkta sida-till-sida-rörelse av fordonet, med alla fyra hjulen vridna 90 grader. Det visades också vad företaget kallade en ”nollsväng”, som svänger fram- och bakhjulen i motsatta riktningar för att rotera fordonet på ett mycket litet utrymme.

I något som kallas ”diagonal körning” svänger den alla fyra hjulen i samma riktning i 45 grader. Det finns också en ”pivot-sväng”, så att föraren kan välja vilken punkt som helst som mittpunkt samtidigt som hjulen placeras för att styra fordonet i en cirkel runt den punkten.

Med denna utgåva av mer detaljer, lägger Hyundai Mobis ut rollen som en in-wheel motor med systemet. Det är något företaget inte hade nämnt eller klargjort tidigare. Och i en annan uppfattning visar företaget integrationen av broms-by-wire och steer-by-wire-system, med ett vinklat dämparstag som fungerar som en del av eller hela fordonets fjädring.

Hyundai Mobis avslöjade e-Corner först 2021, sedan översatte den idén till en Ioniq 5 i en sluten krets i januari. Det säger att detta är en nyckelmobilitetsteknik för elektrifiering och autonom körning, och antyder att sådan teknik aldrig har massproducerats någonstans i världen.

Det är ett koncept som liknar det som används av Israels REE, som har visat flera versioner av en skateboardplattform med modulära enheter på alla fyra hjulen. Hittills har det lagt upp det systemet för användning i kommersiella fordon.

Hyundai Mobis e-Corner

Hyundai Mobis e-Corner

Mobis säger att konvergensen av styr- och bromskomponenter med anslutning och elektrifiering, internt, kommer att ge det en fördel. Och när det ser ut så gör det här systemet bra för att visa upp det. Vilken kommande Hyundai, Kia eller Genesis EV kan få det först?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button