Reviews

Hyundai Bayon recension 2023 | Auto Express

Hyundai Bayon är en liten SUV som tar sig an Skoda Kamiq och SEAT Arona, och även om dess styling verkligen är iögonfallande, är den faktiskt ganska konventionell under huden. Den erbjuder ett nonsens, praktiskt, välutrustat och lättkört paket, även om det inte sticker ut när det kommer till körupplevelsen eller med dess interiör. Men det löser de små sakerna och vi tror att det är rätt i mål för de köpare som det riktar sig till.

Det finns många alternativ; om du vill ha en kompakt SUV som är bra att köra, det finns Ford Puma, eller om du vill ha en mer exklusiv, prova Volkswagen T-Cross. Men om du gillar hur Bayon ser ut är den värd att överväga som en liten men praktisk familjebil.

Om Hyundai Bayon

Hyundai Bayon är en liten SUV som tar sig an SEAT Arona, VW T-Cross, Skoda Kamiq och Ford Puma. Det finns gott om andra rivaler också, inklusive Peugeot 2008, Renault Captur, Citroen C3 Aircross, Vauxhall Mokka och mer – det är en starkt mättad del av marknaden.

För att hjälpa den nya modellen att sticka ut har Hyundai gett Bayon ett ovanligt exteriört utseende, trots sitt vanliga underlag – den är baserad på samma uppsättning delar som i20 supermini.

De tunna lamporna, delade grillen och den kantiga karossen framtill ger den ett unikt ansikte, medan den bakre delen har en sicksack-look med inåtriktade baklyktor och bara en liten del av målad kaross på bagagerumsdörren. Utseendet hjälper också Bayon att skilja sig från den mycket mer konventionella Hyundai Kona, som är en annan liten SUV att överväga.

Se även  Ny Fiat 500e Designio av Project Kahn recension

Medan Kona har hybrid- och till och med högpresterande ”N”-versioner, erbjuds Bayon med bara två motorer, båda 1,0-liters trecylindriga bensiner. Den första har 99bhp och 172Nm i vridmoment, medan den andra har 118bhp men samma 172Nm i vridmoment. Båda använder 48v mild hybridassistans för att öka effektiviteten och är tillgängliga med en sexväxlad manuell eller en sjuväxlad dubbelkopplingsautomatlåda.

Trimsortimentet börjar med SE Connect, som har 16-tumshjul, automatiskt helljus, farthållare, parkeringssensorer bak, en 10,25-tums skärm bakom ratten och en åttatums central pekskärmsskärm med smartphoneanslutning.

Premium är nästa och lägger till 17-tumshjul, tonade rutor, LED-strålkastare och en större 10,25-tums pekskärm. Toppspec Ultimate trim har lite extra kit inklusive en Bose stereo och uppgraderad trim men det är förmodligen inte värt uppgraderingen.

Priserna börjar på cirka 21 000 pund och stiger till 27 000 pund, så Bayon är ganska konkurrenskraftig med tanke på hur mycket kit du får även på instegsbilarna. Bayon är lättkörd, bekväm och praktisk, så den är väl värd att överväga.

För en alternativ recension av Hyundai Bayon, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button