Luxury car

Hur Porsche planerar att öka marginalerna med lyx och snabbhet

Porsche — med VD:n Oliver Blume bakom ratten – har tagit ett antal milstolpar under de senaste åren. Dess aktiekurs har ökat med mer än 36 % sedan börsintroduktionen i september 2022 och vinstmarginalerna ligger på avundsvärda 18 %.

Och ändå är Blume inte nöjd.

”Vi driver företaget som ett sportlag”, sa Blume tidigare vid sidan av företagets 75-årsjubileum. ”Efter en framgång, fokusera [on] vad vi kan göra mer… gå mot nästa mål.”

Nästa mål, sa Blume, är 20 % marginaler. Vägen dit kommer att vara belagd med investeringar i nya segment och kanske till och med en sjusiffrig hyperbil.

Timing är allt

De senaste nio månaderna har inte varit snälla mot andra biltillverkare som blivit börsnoterade under de senaste åren, särskilt företag som Canoo, Fisker, Lucid Motors och Polestar som fusionerats med specialföretag för förvärv. Till och med Rivian, älsklingen i börsintroduktionen 2021 som debuterade på 78 $ per aktie, har sett sitt pris falla med cirka 82%.

Porsche har lyckats undvika ett liknande öde – ett resultat som Blume tillskrivit år av förberedelser.

”Det var en process över år, där vi utvecklade företaget,” sa Blume. ”För fem år sedan skulle Porsche aldrig ha kunnat gå till börsen, och nu var det rätt ögonblick.”

Den förberedelsen krävde ett förnyat fokus på grunderna: marginaler, vinster och kassaflöde. Men tro inte att allt det har gjort företaget tråkigt. På Porsches 75-årsfest i Stuttgart avtäckte Blume Mission X, en hyperbil designad för att vara den snabbaste produktionsbilen som någonsin tillverkats, inte den mest lönsamma.

Pressar in i lyxsegmentet

När det kommer till växande vinstmarginaler är det svårt att göra det bättre än lyxsegmentet.

Även om Porsche verkligen är en premiumtillverkare, har dess rykte byggt på prestanda, inte elegans. En pivot för att utmana märken som Mercedes-Benz eller Rolls-Royce är inte att göra lättvindigt.

Se även  Hur man köper en bil online

”Innan vi bestämmer oss för att gå till ett nytt segment gör vi en djupgående analys av marknaderna, av vinstpoolerna och olika regioner i världen, och vi tycker att segmentet av lyxiga stadsjeepar är ganska stort och med en mycket stark utvecklingspotential. från framtiden och starka vinstmarginaler. Det som saknas är en väldigt sportig sådan där, säger Blume.

Med andra ord: Köpare har många lyxiga och snygga alternativ i premium-SUV-segmentet, men ingen av dem har karaktären av en Porsche.

Att lära sig av Cayenne

Det är en liknande historia som det som fick Porsche att introducera Cayenne SUV för 20 år sedan. Även om den inte var särskilt lyxig, var den höga, stora och breda Cayenne en massiv avvikelse från företagets rena sportutbud.

Cayenne väckte kontrovers, med många varumärkespurister som sa att Porsche hade tappat vägen. Långt ifrån början av slutet är Cayenne nu Porsches storsäljare, medan företagets portfölj av snabba, åtråvärda sportbilar är bredare än någonsin.

Genom att bege sig till gröna betesmarker fick Porsche enorma framgångar, och nu hoppas Blume göra det igen.

Den nästa expansionen är en ny SUV som Blume hänvisade till med sitt kodnamn: K1. Denna nya SUV, som först nämndes i mars och beräknas senast 2027, kommer att vara större än Cayenne. Det kommer att gå snabbt också, men här ligger fokus på lyx.

Prestanda kommer att komma från en helt elektrisk drivlina, sa Blume, i linje med Porsches mål att leverera 80 % elbilar till 2030. Utseendet och layouten på bilen kan dock vara lite obekant. ”Du kommer att bli förvånad över designen,” sa Blume.

Se även  2024 Cadillac XT4 refresh lägger till Lyriqs 33 tums skärm

Blume sa också att K1:s system och mjukvara, bilens ”teknikprofil”, kommer att vara unik.

Sökes: Mjukvaruingenjörer

För att skapa innovativa tekniker som bara finns i Porsche, är företaget på en anställningsrunda – en anmärkningsvärd skillnad från en bransch som säger upp anställda.

Porsche har mer än 1 000 tekniska positioner öppna, inklusive många på mjukvarusidan. Blume sa att detta är en allt mer central del av företagets identitet: ”Vi tror att den IP vi utvecklar är mycket specifik,” sa Blume. ”100% del av denna typ av kostnader är viktiga för vår varumärkesidentitet och för våra produktidentiteter. Därför är det vår kärnverksamhet.”

För Blume förtydligar detta debatten om bygg och köp.

”Du kan köpa lösningar på marknaden inom områden som inte är din kärnverksamhet… Och så för oss är det väldigt tydligt var vi ska utnyttja det fokuset, där vi ska få de bästa talangerna från marknaden för att utveckla vår kärnkompetens ,” han sa. ”Och inom andra områden, där det inte är så viktigt… kommer vi att arbeta tillsammans med partners, men de är de bästa partnerna på marknaden.”

När det kommer till den kärnupplevelsen sa Blume: ”All touch och känsla och att komma till mjukvaruupplevelsen i bilen borde vara unik för Porsche.”

Att ta med en lyxig helelektrisk SUV – kattmynta för amerikanska köpare – kan vara ekonomiskt vettigt. Men för hyperbilar med extremt låg volym (Porsche sålde bara 918 av 918 Spyder) är värdet ofta lite mer oklar.

Blume citerade den varumärkesbyggande effekten av en rekordsättande halobil som Mission X: ”Alla våra hyperbilar är ikoner”, sa han. Men det finns några mer påtagliga fördelar också. ”I hyperbilarna visar vi det bästa företaget kan utveckla, att producera, för att visa vad vår teknologi [are] för framtiden. Vi kommer senare att ta med [them] till andra seriebilar, och så, det är inte bara ett skyltfönster, det är det verkliga livet, att ta fram innovationer, att utveckla innovationer,” sa han. ”Hela teamet är fokuserat, motiverat, pressat att utveckla en hyperbil, och det är det bästa företaget kan leverera.”

Se även  Jimmie Johnson drar sig tillbaka från racing på heltid

Uppdrag X: Att vara eller inte vara?

  • Porsche Mission X Concept



Blume avböjde upprepade gånger att ange om Mission X skulle produceras eller inte, men vi borde inte behöva vänta länge för att ta reda på det.

Han sa att beslutet kommer att tas ”under nästa månad.” Om den får grönt ljus kommer dess första officiella uppgift att återerövra det snabbaste varvrekordet för bilar runt Nurburgring Nordschleife. För Blume är den ikoniska racerbanan på 13 mil som skär genom skogarna i västra Tyskland en del av Porsches DNA: ”När vi designar och bygger konceptet för en bil är Nurburgring Nordschleife måttet för Porsche.”

Porsches sista hyperbil, 2013 års 918 Spyder, satte själv den snabbaste varvtiden för en produktionsbil, med en tid på 6:57. Det nuvarande rekordet, satt av $2,7 miljoner Mercedes-AMG One, ligger på 6:35. Det kommer sannolikt att vara målet för Mission X, det existentiella målet för en bil byggd av ett nästan åttaårigt företag som fortfarande har för avsikt att bevisa sin förmåga på banan.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button