Nyheter

Hur man läser en oljeanalys

En oljeanalys kan hjälpa till att bestämma motorns hälsa, men bara om du vet vad du ska leta efter. Den här videon från Engineering Explained (och sponsrad av Mobil 1) bryter ner allt.

Programledaren Jason Fenske använde sin egen Subaru Crosstrek för den här förklaringen, tog 12 syntetiska oljeprover och skickade in dem för analys. Det inkluderade fyra prover av ny olja, fyra prover tagna efter 15 minuters tomgång efter oljebyte och fyra prover tagna efter en 3 000 mil lång resa. Ett set skickades till Mobil 1, men eftersom Mobile 1 också sponsrade videon skickade Fenske också ett set till Blackstone Laboratories för verifiering (det tredje setet var en backup).

Oljeanalys kan ge mycket information. Ett bra ställe att börja vada igenom den informationen är att titta på slitageindikatorer, såsom olika metaller som kan tyda på motorslitage om de dyker upp i oljan i betydande mängder. Närvaron av olika metaller, uttryckt i delar per miljon (ppm), kan användas för att mäta hälsan hos olika komponenter, såsom aluminium för kolvar eller järn för vevaxeln, eftersom metallen tappas av dessa respektive komponenter och avsätts i oljan.

Analysen visar också föroreningar. Kalium och natrium är biprodukter av motorns kylvätska, så att se märkbara mängder i oljan indikerar att kylvätskan blandas med oljan, vilket kan peka på ett fel på huvudpackningen. Kisel kan tyda på förorening från sand eller smuts från ett icke fungerande luftfilter.

Oljeanalys kan också indikera hur väl oljan i sig är, och om det är dags att byta den. Bränsleutspädning är en viktig faktor här, eftersom bränsleblandning med oljan kan tunna ut den och göra den mindre effektiv. Så är det totala basnumret (TBN), som i princip visar nivån av tillsatser som bekämpar uppbyggnaden av föroreningar (tredjepartslaboratoriet som används för detta test rekommenderar ett TBN över 1,0).

Se även  Företagsbilsleasing: hur man leasar tjänstebilar och sparar

Analys kan också titta på sot (mer ett problem i dieselmotorer och direktinsprutade bensinmotorer) och vattenförorening, viskositetsnivåer och nivån av oxidation och nitrering – två kemiska reaktioner som bryter ned oljan över tiden. Om du byter olja med de fabriksrekommenderade intervallen är det dock osannolikt att du kommer att se något ovanligt här.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button