Nyheter

Hur man driver en bil med ESP på

Elektroniska stabilitetsprogram (ESP), även känd som stabilitetskontroll, ger ett viktigt skyddsnät i vardagskörning men tillåter i allmänhet inte sidledes kul. Om du inte blir kreativ, det vill säga.

I den här videon visar Team O’Neil rallyskola hur man driver en bil med ESP på. Detta är något man framförallt kan göra genom körteknik, om än med ESP och traction control inkopplad så mycket som möjligt, och på löst underlag.

Vissa bilar har sätt att stänga av ESP, eller åtminstone göra det mindre påträngande. Oavsett om det är att aktivera ett annat körläge eller helt enkelt trycka på en ”av”-knapp, är det första steget att inaktivera det du kan. Även om bilen indikerar att ESP är avstängd kan den fortfarande vara aktiv till viss del, men lämnar mer spelrum innan den ingriper.

Till denna demonstration använde Team O’Neil en fyrhjulsdriven Ford Explorer-polisbil med valbara körlägen. I det här fallet rekommenderar instruktören att du använder läget ”Mud/Ruts” eftersom det ofta inaktiverar traction control. Många nuvarande stadsjeepar har ett liknande läge, så tänk på det om du vill driva din dagliga förare.

När du är på väg och hittar en driftvärd plats, vänd in hårt och snabbt. Den abrupta tillämpningen av styrning kan i huvudsak lura ESP. Åtminstone i detta decennium gamla Ford-system registrerar en styrvinkelsensor stora mängder styrinmatning, medan en girsensor visar lite faktisk sväng. Så systemet kommer att försöka få fordonet att svänga mer genom att bromsa ett hjul, vilket ger en liten rotation.

När du väl börjar glida, undvik motstyrning för att behålla denna effekt. Om saker börjar gå fel kan du alltid motstyra för att få tillbaka ESP:n. Det är en fördel med att försöka köra runt den istället för att permanent inaktivera den, vilket är vad Team O’Neil gör för sina rallybilar.

Se även  McMurtry Spéirling slår 60 mph på 1,4 sekunder, kvartsmil på 7,97

Ett annat alternativ är den pendelteknik som körskolor föreslår för att avskaffa understyrning. Snabba vänster och höger styringångar kan skapa tillräckligt med fart för att bryta loss bakdelen, men du behöver tillräckligt med utrymme för den fram och tillbaka slalomåkning som detta kräver.

Det är dock viktigt att komma ihåg att detta är generiska tips. Inställningen av ESP varierar mellan tillverkare och fordon, och fordonets beteende kan variera baserat på ett antal faktorer, från vikt och tyngdpunkt till däck och kraftleverans. Så lite experiment kan krävas.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button