Nyheter

Hur Lamborghinis fabrik har utvecklats under 60 år

Lamborghinis fabrik i Sant’Agata Bolognese, Italien, har byggt superbilar i 60 år, och biltillverkaren har bestämt sig för att fira detta genom att publicera en tillbakablick på fabrikens historia.

Företagets grundare Ferruccio Lamborghini hade redan en framgångsrik traktorverksamhet innan han startade Lamborghini, men förgrening till bilar krävde en ny tillverkningsanläggning. Sant’Agata Bolognese ligger nära Ferruccio Lamborghinis hemstad Cento. När platsen väl hade valts slutfördes bygget under bara åtta månader i slutet av 1963. Lamborghini presenterade en prototyp av sin första produktionsmodell, 350 GTV, den 20 oktober samma år.

Lamborghini utökade stadigt fabriken och lade till egen montering av transmissioner och differentialer 1966, och de första anläggningarna för att arbeta med kolfiber 1983. Produktionen utökades från 67 bilar 1965 till 425 1971, minskade till 55 bilar 1979 p.g.a. en ekonomisk nedgång, och återhämtade sig till 470 bilar 1987. Lamborghini byggde också marinmotorer vid den tiden och slutförde 300 det året.

I linje med förändringar i teknik och myndighetsföreskrifter lade Lamborghini till forsknings- och utvecklingsavdelningar för elektronik, kompositmaterial och utsläppskontroller 1990. Biltillverkaren kom under Audis kontroll 1998, och den tyska biltillverkaren beställde en större renovering av Sant ”Agata Bolognese-anläggning som färdigställdes 2001.

Lamborghini Sant’Agata Bolognese fabrik

Nyare tillägg har betonat hållbarhet. 2011 öppnade biltillverkaren Lamborghini Park, med bikolonier för att skydda de honungsproducerande insekterna, samt kolfångningsexperiment utförda i samarbete med Sant’Agata Bolognese kommun och universiteten i Bologna, Bolzano och München. En dedikerad monteringslinje för Urus SUV, som började bygga fordon 2018, fick den högsta LEED Platinum-certifieringen för miljöpåverkan, liksom fabrikens efterbehandlingsavdelning och en kontorsbyggnad.

Fabriken har för närvarande över 2 000 anställda och byggde 9 233 bilar 2022, enligt Lamborghini. Den senaste modellen att rulla ut från den ärevördiga fabriken är Lamborghini Revuelto, Aventador-efterträdaren med en plug-in hybriddrivlina på 1 000 hk inklusive en V-12-motor och tre elmotorer. Detta utöver ett nyutvecklat kolfiberchassi och 13 körlägen, som omfattar elektrisk fyrhjulsdrift och ett laddningsläge för att hålla laddningen i 3,8-kWh batteripaketet.

Se även  Volvo och Vinfast EV recensioner, Fisker uppdatering, treradig Toyota EV: The Week in Reverse

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button