Electric car

Hur den första Rolls-Royce EV tog form

Det prestigefyllda lyxmärket Rolls-Royce tillkännagav 2021 att det skulle vara helt elektriskt 2030.

Det verkade vara ett särskilt djärvt påstående för ett märke som fram till dess aldrig hade erbjudit en elbil. Men nu är den första av den helt elektriska Rolls-Royce, Spectre coupe, på väg mot första leveranser sent i år, och märkets framtid är mycket lättare att föreställa sig.

Även om jag rekommenderar att du läser min första körning av 2024 Rolls-Royce Spectre för mer om upplevelsen inuti, är bakgrunden till hur Spectre kom till lika intressant.

Hur gör ett äldre lyxvarumärke om sina produkter som för närvarande kretsar kring en turbinliknande V-12-bensinmotor och som i årtionden har fokuserat på jämnhet i förbränningsmotorer och ingenjörsskicklighet? Hur kan ett lyxmärke som säljer sina fordon för ungefär en halv miljon dollar vardera utmärka sig bland under 2,0 sekunder långa Teslas, 500-plus-mile Lucids, 18-minutersladdningar Hyundais och Ford F-150 Lightnings som kan driva sommarhuset?

Svaret: på samma sätt som det alltid har gjort. Rolls-Royce har aldrig handlat om siffrors skryt. Kraften var ”tillräcklig”, och fordonen handlade mer om det skräddarsydda uttrycket för varje särskild konstruktion – och upplevelsen av lyx.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Inom de maffiga bakhängade dörrarna på denna coupe, under gnistan av en Starlight-staket och inbäddad i dess fenomenala hantverk, komfort och tystnad, var det jag hittade en av de mest förtjusande enkla och okomplicerade elbilarna på marknaden. Och missförstå mig inte om det påståendet: Vem sa att enkelt betydde billigt?

För att ta ett steg tillbaka: Företaget bestämde sig redan från början att en sådan modell skulle behöva vara en Rolls-Royce först och en EV andra.

Men teamet under chef för teknik Mihiar Ayoubi förstod att det också skulle behöva förnyas EV för att uppnå det.

Läs vidare för flera viktiga tips om hur Rolls arbete med Spectre inte bara är högt prat om BMW Group EV-teknik som har packats om – och varför mitt i ett varumärke som ser till att det inte lämnade sina kunder bakom sig, det driver faktiskt EV-konversationen framåt.

Dr. Mihiar Ayoubi - Rolls-Royce chef för teknik

Dr. Mihiar Ayoubi – Rolls-Royce chef för teknik

Spectre är en ny genre: rymlig EV-coupé

Som jag observerade under min första körning av 2024 Rolls-Royce Spectre, är en av de mest anmärkningsvärda ingenjörssegrarna för denna helelektriska modell hur den lyckas kännas som en bil du sitter i, inte på. Med batteripaket som stöttar passagerarna upp flera centimeter, höjer golven och ökar totala fordonshöjder, är det lätt att göra ett märkes första elbil till en crossover men mycket mer utmanande att göra den till en övertygande bil.

Se även  StoreDot levererar snabbladdningsbatterier för EV-tester i verkligheten, hävdar 160 mil på fem minuter

Rolls-Royce gick den mer utmanande vägen, och som den stolt påpekar är det mindre än en tums skillnad i total höjd mellan Spectre och den bensindrivna Rolls-Royce Phantom Coupe, samtidigt som den lyckas packa i samma innerutrymme.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Biltillverkaren uppnådde detta höjdmål genom att placera batteripaketet i en kanal under karossens golv och rama in det med extruderade aluminiumbalkar som bildar de fyra hörnen. Den designade sedan denna modells inre kropp i vitt från grunden, med fokus på en lägre sittposition samtidigt som skottet (dash och kåpa) hölls på plats – med särskild uppmärksamhet på styvheten vid fram- och bakaxlarna där som Ayoubi uttrycker det, det kan finnas en ”gångjärnseffekt” som försämrar åk och hantering.

Enkelt uttryckt känns det som att du sitter i en lång och stor bil, och jag kan inte minnas några andra elbilar som parar det intrycket med boxig stil och upprätt förpackning. De långa bakhängade dörrarna ger smidig åtkomst till baksätet utan att vrida sig, och det är praktiskt, till och med bekvämt för denna 6 fot långa passagerare.

I en värld av Expeditioner, Escalader och Wagoneers är detta inte riktigt mindre i fotavtryck, men det är en formfaktor som marknaden behöver mer av för effektivitetens skull och ren variation.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Varför denna EV håller sig till ICE-formfaktorn

En av de stora fördelarna med elfordon är att elmotorer inte tar upp mycket förpackningsutrymme, och utan allt utrymme som behövs under huven för en maffig V-12 i Rolls-Royces fall hade det kunnat resultera i en helt transformativ se.

Som Ayoubi förklarade för Biltips Reports startade Spectre med batteripaketet och behövde ingen tillåtelse för en motor. Det var alltid givet att Spectre skulle se ut som en Rolls, men det var inte alltid avsikten som nödvändigtvis skulle översättas till en så lång huva.

Ayoubi sa att Rolls ursprungligen övervägde ett projekt som var mer hytt framåt, där det kunde bygga upp mer av utrymmet framför och ha mer utrymme inuti. Men han sa att företaget träffade kunder och hade några som reagerade starkt mot idén om en kortare huva och kallade det ”ett slag i ansiktet.”

Slutresultatet har det kortaste främre och bakre överhänget av alla Rolls någonsin, såväl som de längsta dörrarna.

Kan en Spectre cabriolet vara en av de första elektriska droptops?

Mamma är ordet när det gäller möjligheten till en Spectre cabriolet. Men det finns ett antal tips som sammantaget tyder på att det är en stark möjlighet.

För det första har produktionen av Rolls-Royce Dawn, med en mycket liknande layout, avslutats.

För det andra, vid omnämnandet av takdesignchefen, pekade Anders Warming på övre spärrar som behövde läggas till dörrarna för att uppfylla ”projektmålen” för strukturellt stöd – en väsentlig del för säkerhet och styrka om en sådan möjlighet skulle finnas.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Varför Rolls-Royce elbilar blir lätta på räckvidden

Som Spectre produkt- och lanseringschef Rhodri Good uttryckte det, är varumärkets kunder ”inte så bekymrade över den där gången om året när de måste köra till sina svärföräldrar till jul.”

Ayoubi berättade för Biltips Reports att när Rolls tittade på sina ägare för att se hur många mil de tillryggalade, använde de med Cullinan SUV sitt fordon mest, följt av sedanerna. Dess coupéer Phantom och Wraith kördes minst. Om man tittar på fördelningen var de som tillryggalade 100 mil i veckan sällsynta.

Det var ett viktigt övervägande eftersom märket bestämde hur stort (och tungt) ett paket som skulle försöka packas i denna coupe, och med all den informationen om dess ägare i åtanke riktade den sig mot cirka 300 miles på en laddning (Spectre får en 260-mile EPA-sortiment).

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Spectre-hemladdning måste vara snabb men inte dubbelriktad

Snabbladdning var inte heller en stor faktor för denna elitpublik – av vilka några, Aroubi antar, aldrig kommer att snabbladda sina fordon. Spectre är respektabel, på 34 minuter vid en topp 195 kw från 10-80%.

Å andra sidan ville Rolls definitivt ge stöd till ägare som är ”mycket inställda på att vilja ladda hemma.” Det betyder en 22-kw inbyggd laddare, som kan få en full laddning i Spectres 102-kwh (användbara) pack på cirka 5,5 timmar.

Teknik som dubbelriktad laddning finns inte heller på menyn. Ägare kommer sannolikt att ha flera fastigheter, med ”mer än sju bilar att välja mellan för alla tillfällen”, så att tänka på bilen som ett energinav för det dagliga livet är något av en omstridd punkt.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Spectre är anti-löjlig

Elektriska framdrivningssystem är nästan omedelbara i sin kraftleverans, och inte ens Spectres intelligenta chassikontrollsystem, för dess adaptiva dämpning och luftfjädring, kan helt hänga med i håravtryckarens respons.

Se även  Stellantis ger de första detaljerna om STLA Medium EV-plattformen

Istället för att leverera whiplash pin-you-back G-krafter, tillgriper Rolls-Royce lite knep som faktiskt ger en mer sofistikerad upplevelse i lanseringen. Det fördröjer kraftleveransen med en bråkdel av en sekund så att chassisystemen är klara. Istället för en kroppsrörelse som piskar tillbaka från början, förblir Spectre platt – vilket skapar intrycket för ett ögonblick att den faktiskt lutar sig framåt.

Eftersom fler elbilar får aktiva fjädringssystem och luftfjädring, och eftersom vi inte längre behöver åkturen i nöjesparken för att bevisa att elbilar är överlägsna, är det en funktion som fler fordon behöver.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Rolls knäckte koden för tyst hytt

Rolls-Royce Spectre är nästan säkert den tystaste EV Biltips Reports någonsin kört. Och i vad som kan låta lite som skryt till en början säger Ayoubi att Rolls ingenjörer arbetade så hårt med projektet att de producerade en kabinupplevelse som helt enkelt var för tyst.

Du hör inget surr från motorerna eller gnäll från reduktionsväxeln i Spectre – eller betydande vägljud eller vindbrus runt de där vassa kanterna och förbi den något mer hukade Spirit of Ecstasy. Det chockerande stycket som gör prestationen ännu mer imponerande är att det inte finns någon aktiv brusreducering som används i Spectre.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Ayoubi sa att teamet arbetade med den elektromagnetiska exciteringen av motorn och harmoniserade eventuella störningar. Varje motor är också inkapslad i frekvensabsorbenter gjorda av flyg- och rymdmaterial, och det fungerade att välja hjulen själva utifrån minimerat vägbuller. Kroppen i sig hjälper till att filtrera bort buller med ihåliga aluminiumhåligheter, medan 4,5 mm tjockt isolerat dubbelglasglas hjälper till att stänga ute annat ljud.

Han tillade att det gällde att ta reda på vilken som är den bästa kombinationen av frekvenser att naturligt undertrycka eftersom ett för mycket fokus på vissa skulle få andra att dyka upp och störa.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

”Vi nådde en nivå som på något sätt var obehaglig, det var så tyst,” sa han. ”Du mådde inte bra – du kände dig så inkapslad, det enda ljudet du kunde höra var klockljudet… så vi var tvungna att acceptera eller tillåta en viss nivå av ljud att komma tillbaka.”

De valde att lägga till bara lite tillbaka. Att ha de tekniska resurserna för att inse att du har gått för långt med NVH för elfordon och behöver lägga till lite tillbaka: Ett unikt Rolls-Royce-problem.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button