Luxury car

Howmet TX jetdrivna racerbilar raketerar in i Jay Lenos garage

Ett nytt avsnitt av ”Jay Leno’s Garage” innehåller en obskyr del av racinghistoria. Det är Howmet TX (Turbine Experimental), en turbindriven racerbil byggd 1968 som fortfarande är i körskick idag.

Fyra av dessa bilar byggdes av Bob McKee, vars andra tekniska poäng sträcker sig från Can-Am racerbilar till en experimentell dieselelektrisk hybriddrivlina för den amerikanska militären. Den här ägs nu av riskkapitalisten Phillip Sarofim. Han är en av personerna bakom det återupplivade Meyers Manx-företaget och tycker helt klart om bilar med ovanliga motorer. Han tog tidigare med sig en Manx med en flygplansmotor till utställningen.

1968 Howmet TX turbindriven racerbil på Jay Lenos Garage

1968 Howmet TX turbindriven racerbil på Jay Lenos Garage

Turbiner var på trend på 1960-talet. Chrysler byggde ett begränsat antal turbinbilar för att testa motortypen på lämpligt sätt i landsvägsbilar, och flera racerbilar och byggdes redan när Howmet TX kom, inklusive STP-Paxton Turbocar Indianapolis 500 racer. Men Howmet TX var den enda turbinbilen som vann ett lopp, noterar McKee i videon och medger att den var ”mindre följdriktig” än Indy.

McKee fick i uppdrag att utveckla TX av föraren Ray Heppenstall, som gick till Howmet Corporation (nu Howmet Aerospace) för finansiering. Företaget byggde delar till turbinmotorer, så racerbilsprojektet presenterades som ett sätt att marknadsföra sina produkter. Chassit designades av McKee, med bitar från andra bilar som Can-Am racerskärmar och en Porsche 906 vindruta.

Turbiner har vissa fördelar jämfört med konventionella kolvmotorer, inklusive massiv kraft för sin storlek och jämn, vibrationsfri drift. Men bränsleekonomin är generellt sett dålig, och det finns en betydande fördröjning när man sätter på eller av gasen. Startproceduren är också lite komplicerad. Många strömbrytare måste kastas, och bilen behöver en liten knuff för att komma iväg.

Se även  2022 GMC Sierra 1500, Jay Leno, 2023 Porsche 911 Carrera T: The Week In Reverse

Även om det har gjorts några nyare försök med turbinbilar, inklusive Lenos egen EcoJet, gör dessa problem dem mer lämpade för himlen än vägen. Howmet TX gör dock ett otroligt ljud, vilket kan upplevas via videon.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button