Nyheter

Honda planerar bränslecell semi, funderar på väte för liten rörlighet

Honda tillkännagav nyligen två nya väteprojekt som spänner över både bränsleceller och väteförbränningsmotorer.

Biltillverkaren bekräftade i måndags planerna på en tung lastbil med bränslecell som utvecklats tillsammans med Isuzu, som en gång sålde personbilar i USA men nu till stor del har dragit sig tillbaka till kommersiella fordonssektorn. De två företagen planerar att demonstrera en prototyp nästa år, med en marknadslansering efter 2027.

Även om det inte är bekräftat för USA, tar detta projekt Honda in i raden av biltillverkare som har gått över till att utveckla bränslecellsseminar. Toyota och Hyundai tillkännagav båda nyligen planer på att bredda bränslecells semi-planer för USA, och General Motors tillkännagav 2021 planer på att bygga och stödja 2 000 bränslecells semi-planer i samverkan med lastbilstillverkaren Navistar.

Hyundai Xcient bränslecell

Två dagar efter halva tillkännagivandet av bränslecell meddelade Honda också en gemensam ansträngning med andra japanska företag för att undersöka väteförbränningsmotorer. Medan bränsleceller använder gasformigt väte för att generera elektricitet för att driva motorer, bränner dessa motorer det helt enkelt istället för flytande bensin eller diesel.

Honda arbetar med vätgasförbränning med Suzuki, Kawasaki och Yamaha för produkter inom sektorn ”små mobilitet”. Samma fyra företag har också gått in tillsammans för batteribyte för motorcyklar och representerar hälften av den globala motorcykelmarknaden.

Honda sa inte om det nya partnerskapet, kallat HySE, skulle fokusera specifikt på motorcyklar, men ett pressmeddelande från företaget sa att ett forskningsområde skulle omfatta skydd av bränsletankar i mindre fordon. Motorprestanda och bränsleinfrastruktur kommer också att tittas på, enligt Honda.

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Precis som med bränslecells semi-lastbilar följer Honda i konkurrenten Toyotas däckspår. Den större biltillverkaren har använt och utvecklat en förbränningsvätgasmotor för motorsport och har gått så långt som att säga att den ser en Corolla Cross med väteförbränning som ett EV-alternativ.

Se även  Mini Aceman elkoncept, GM EV-försörjningskedja, Faraday Framtida finansiering: Dagens bilnyheter

Vätgasförbränning har några potentiella fördelar, inklusive förmågan att bevara befintliga förbränningsbilsdesigner, samtidigt som man undviker behovet av de dyra materialen i nuvarande bränslecellstackar. Men förbränning av väte producerar fortfarande avgasutsläpp – inklusive kväveoxider (NOx) – så det är inte en stor vinst ur utsläppssynpunkt.

Bränsleceller, däremot, har inga ”avgasutsläpp” och analys visar att deras koldioxidavtryck kan göras lämpligt lågt om väte produceras från gröna källor. Inköp av väte kommer också att vara en faktor vid beräkningen av de totala utsläppen från väteförbränningsmotorer – med avgasrör som sedan räknas in ovanpå det.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button