Luxury car

Helt nya 2024 TX: Lexus lika stor som Texas

Del II av Lexus ”Double Feature” denna vecka är 2024 Lexus TX – en helt ny modell baserad på den vanliga Toyota Grand Highlander som ger Lexus sin första legitima treradiga familjecrossover. Även om det kan vara en Toyota under, sätter den nya TX en lyxig snurr på persontransportformeln som anstår dess premiumambitioner, och från vår första blick på specifikationerna verkar den erbjuda lite något för alla.

Lexus TX, som är drygt 203 tum lång och åker på en 116-tums hjulbas, är i den långa änden av medelstora, och passar fint in mellan Audi Q7 (199 tum) och Mercedes-Benz GLS (205). Den körs på en flerlänkad fjädring och kommer med en av tre drivlinor: en 2,4-liters turbo-fyra (TX 350), en hybrid baserad på samma (TX 500h) och sedan en laddhybrid baserad på Toyotas 3,5- liter V6 (TX 550h+).

Den turboladdade fyrpotten kan fås med antingen FWD eller AWD (båda hybriderna kommer med standardfyrhjulsdrift) och producerar 275 hästkrafter och 317 pundfots vridmoment (bättre än Highlander eftersom den var betygsatt på premiumbränsle) med en beräknad EPA kombinerat betyg på 21 miles per gallon. Att ta steget upp till standardhybriden ökar dessa siffror till 366 hk och 409 lb-ft, bra för 24 mpg. Sedan är det PHEV. Kontrollera detta: 406 hästkrafter (och ett ospecificerat vridmoment) med 30 mpg kombinerat och 33 miles av EV-endast räckvidd. Nackdelen är att det är den enda drivlinan här som har en CVT, men det här är helt klart inte din mammas Highlander.

Utifrån det temat erbjuder Lexus 2,4-liters hybriddrivlina exklusivt som en F Sport Performance-modell som lånar drivlina och chassiteknik från RX. Standard AWD-systemet är utökat med Toyotas DRS bakstyrningssystem, som vrider bakhjulen för att antingen matcha eller motverka riktningen på framhjulen för att förbättra stabiliteten vid hastighet respektive manövrerbarhet i trånga ställen. Lexus ingenjörer hade inte den maximala bakre styrvinkeln till hands, men noterade att TX använder den mycket mer frikostigt än RX för att kompensera för dess extra längd och hjulbas. Detta är också den enda TX med en adaptiv fjädringsuppsättning, vilket är något vi har kommit att förvänta oss från F Sport Performance-modeller.

Se även  Pagani Huayra Codalunga Longtail Hypercar avslöjad

Så varför får den tutande V6 PHEV inte F-Sport-behandlingen? Med ett ord: lyx. Lexus TX chefsingenjör Naohisa Hatta berättade Autoblogg att förfining, kabinljud och linjär kraftleverans fick dem att sätta V6:an i TX:s mest lyxiga klädsel. Entusiasterna bör välja 2,4-liters hybridmodellen F-Sport Performance om de prioriterar dynamik. Det är den enda varianten som finns tillgänglig med adaptiv fjädring och som en extra bonus borde den sexväxlade bilen i den kombinationen vara mycket mer tilltalande än 550h+:s CVT.

Interiören är rymlig och full av bekvämligheter. Den främre mittkonsolen har ett dubbelt lock (delat fram-till-bak) som gör att antingen föraren eller passageraren endast kan öppna sin sida självständigt om så önskas. En modulär andra radens konsol finns också på modeller utrustade med kaptensstolar; en andra radens bänk är standard. Lexus hävdar att det finns 20,1 kubikfot lastrum bakom den tredje raden – vilket är bäst för både Audi och Mercedes-Benz som vi nämnde tidigare. Det hoppar till 57,4 kuber med den tredje raden platt hopfälld och 97 kuber med alla baksäten stuvade. En entrycksknapp på andra sätesraden vänder dem för enkel åtkomst till baksidan.

Om du är bekant med det senaste från Toyota och Lexus kommer du att känna igen företagets nya 14-tums infotainmentsystem. Det är standard här, tillsammans med trådlös Apple CarPlay och Android Auto. En 12,3-tums klusterskärm är tillgänglig; standardskärmens mått var inte tillgängliga vid tidpunkten för publiceringen. Standard är också Lexus Safety System+ 3.0, som bland annat inkluderar avancerade förarhjälpmedel som adaptiv farthållare, filhållningsassistans och döda vinkeln.

TX är det första nya Lexus-fordonet som monteras på företagets Indiana-fabrik. Både TX 350 och TX 500h bör komma ut i utställningslokalerna i höst, medan 550h+ kommer senare, potentiellt nästa år som en 2025-modell. Håll ögonen öppna.

Se även  2023 Genesis Electrified G80 får högsta IIHS-säkerhetsbetyg

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button