Nyheter

Här är anledningen till att elbilar inte tappar så mycket räckvidd vid användning av luftkonditionering i varmt väder

EV-räckviddsförlust i kallt väder är väl dokumenterad, men elbilar kan ha en fördel jämfört med förbränningsbilar när man kör i varmt väder med luftkonditioneringen sprängande.

Recurrent, som producerar batterihälsorapporter för begagnade elbilar, analyserade data från 7 500 fordon för att se om varma temperaturer och luftkonditioneringsanvändning påverkade räckvidden. Analysen fann att luftkonditionering har en mycket mindre inverkan på räckvidden än värmare som används för att värma upp kabinens kalla väder, och börjar bara sönderdelas vid total räckvidd när temperaturen kommer över 85 grader Fahrenheit.

Bland de analyserade fordonen var den genomsnittliga räckviddsförlusten vid 80 grader bara 2,8 %, krypande upp till 5 % vid 90 grader. Data visade också en genomsnittlig räckviddsförlust på 31 % vid 100 grader, men Recurrent noterade att detta är baserat på ett mycket begränsat urval.

2023 Nissan Leaf

Det begränsade antalet elbilsförare ute i tresiffriga temperaturer illustrerar en anledning till varför varmt väder inte är ett lika stort problem för räckvidden som kallt väder. På sommaren är den genomsnittliga temperaturförändringen som behövs för att göra en bil interiör bekväm mindre, på 20 grader till 25 grader, jämfört med 50 grader på vintern, enligt Recurrent. Så det krävs mindre energi.

Till skillnad från förbränningsbilar är det heller ingen skillnad i energianvändning när man kör luftkonditioneringen i en elbil på tomgång eller körning. Det beror på att elbilar inte har en värmeproducerande motor som luftkonditioneringen måste kämpa mot för att sänka temperaturerna. Brist på motorvärme kan vara ett problem för att värma elbilar i kalla temperaturer, men det är en fördel här.

Elbilar kan också ställas in för att förkyla sina hytter medan de är anslutna, vilket kan spara en betydande mängd energi, noterade Recurrent. Den mest energikrävande delen av luftkonditioneringsanvändning är att kyla ner kabinen, med mindre energi som behövs för att hålla en inställd temperatur. Det kan krävas 3-5 kw energi för att få en 95 graders bil till en behaglig temperatur på runt 70 grader, enligt Recurrent, men det tar bara runt 1 kw för att hålla den där.

Recurrent har också tittat på intervallförlust i kallt väder och upptäckt att det verkligen förekommer, men varierar beroende på modell. Elbilar med värmepumpar tenderar att behålla det mesta av sitt räckvidd, visade företagets analys. Recurrent fann också att de flesta elbilar nu har mer än tillräckligt med räckvidd för att täcka körbehov, så det motsvarar i huvudsak mer tid vid laddaren.

Extrema väderförhållanden kan också leda till mer batteriförsämring, men som data från företaget nyligen antyder och bekräftar är det inte troligt att det kommer att mura din elbil.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button