Nyheter

GM:s Tesla laddningsskift, Volvo EX30, Lexus PHEV, billigare Model 3 och Wrangler 4xe: The Week in Reverse

Vilka nya elbilar kombinerar fyrhjulsdrift, 40 mpg eller mer, och kostar mindre än $30 000?

Och varför tog den elektriska mikrobussen så lång tid att komma till USA?

Det här är vår tillbakablick på veckan i omvänd riktning – här på Biltips Reports – för veckan som slutar 9 juni 2023.

General Motors meddelade på torsdagen att GM-fordon kommer att få tillgång till Tesla Supercharger 2024. Vidare kommer framtida elbilar från GM att släppa CCS-porten till förmån för Teslas laddport. Efter Fords engagemang för Tesla-standarden, kallad NACS, bara ett par veckor tidigare, sätter tre amerikanska biltillverkare – Tesla, Ford och GM – på samma inhemska laddningsstandard för elbilar.

GM elbilar får tillgång till Tesla Supercharger 2024

Varför försenades VW ID.Buzz år för USA? Trots koncept som retat idén om en modern buss sedan 2001, och konceptet som förhandsgranskar denna design från sju år sedan, kommer Amerika att vänta mer än ett år mer på sin VW elektriska skåpbil. Som chefer beskrev för Biltips Reports förra veckan, var fokusgrupper delvis varför; så var ett behov av att hoppa förbi VW:s mjukvara och gränssnittsproblem.

Som sagt, det var flera plug-in-fordonsdebuter den här veckan. Volvo EX30 EV kommer att starta runt $35 000 i USA, avslöjade biltillverkaren på onsdagen, i en form som kan nå en räckvidd på cirka 275 miles. I sin valfria Twin Motor-form kommer EX30 att vara Volvos snabbast accelererande fordon någonsin, medan EX30-sortimentet påstås ha märkets lägsta koldioxidavtryck av alla fordon den har tillverkat.

2024 Lexus TX

2024 Lexus TX

2024 Lexus TX 550h+ plug-in hybrid kommer att erbjuda en elektrisk räckvidd på 33 mil, sedan 30 mpg, Toyotas lyxmärke som förväntades vid introduktionen. PHEV är en del av en bredare lansering av den nya TX-serien, inklusive en TX500h-hybrid, som erbjuder upp till tre rader med sittplatser i vad som motsvarar en Lexus som motsvarar Toyota Grand Highlander.

Se även  2023 Hyundai Ioniq 6 klassad till 561 miles, toppar Model 3 Long Range

Och precis som Porsche Mission E från år sedan gav en tidig förhandstitt av Porsche Taycan fyradörrars, presenterades Porsche Mission X-konceptet på torsdagen och visar riktningen för framtida elektriska sportbilar från märket – med en 900-volts systemarkitektur och ett racing-härlett exoskelett av kolfiber.

Porsche Mission X koncept

Porsche Mission X koncept

I anmärkningsvärda modeller som vi inte kommer att se för USA, har Lexus lyxmärke avslöjat en ny, mindre hybridmodell kallad LBX för Europa och Japan. En fot kortare än UX som säljs i Amerika, Lexus LBX hybrid halvkombi markerar utseendet som är lätt att parkera, men lanseringen tar tillbaka varumärkets kontroversiella ”självladdande” marknadsföringsspråk som har förbjudits på vissa marknader. Och GM rullade ut ännu en häpnadsväckande konceptbil för Kina förra veckan. Buick Proxima, designad i Shanghai, är ett måsvinge-flaggskepps-EV-koncept som kommer att påminna en del om Tesla Model X. Även om Buick är mycket viktigare för Kina, antydde biltillverkaren att framtida design som denna avsedd för den marknaden skulle kunna nå USA

Buick Proxima koncept

Buick Proxima koncept

Berättigande till skatteavdrag och prissänkningar hjälper till att göra några plug-in-modeller betydligt mer överkomliga. För det första kvalificerar bas Tesla Model 3 nu för hela $7 500 EV tex-krediten, bekräftade EPA på tisdagen – vilket sänker det effektiva priset, för de inkomstkvalificerade, under $35 000. Fram till förra veckan var det bara berättigat till hälften av det, och Tesla har ännu inte bekräftat vad den ändrade i batterikällan för att möta den högsta behörighetsnivån. Och med introduktionen av ett lägre baspris för 2024 års Jeep Wrangler 4xe, kommer denna mest sålda amerikanska plug-in hybrid sannolikt att hålla intresset och försäljningen livlig – särskilt med sin berättigande till ett skatteavdrag på $3 750 EV.

Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid går 33 elektriska mil, enligt dess EPA-betyg som bekräftats av biltillverkaren den senaste veckan – även om den som hybrid bara ger 29 mpg. Hur passar den in i laddhybridlandskapet?

Enligt federala dokument som hänvisas till i en färsk rapport betalade Stellantis och GM nyligen rekordhöga böter för bränsleekonomi – sammanlagt 363 USD för underskott som i GM:s fall går ända tillbaka till 2016.

GM:s VD Mary Barra sa förra veckan att batterikostnaderna för elbilar fortfarande är för höga för att bygga lönsamma elbilar i intervallet $30 000 till $40 000. Med tanke på GM:s avsikt att skapa sin Ultium EV-serie kring lönsamhet, är det ännu inte helt klart vad detta betyder för kommande modeller med prisnivåer långt under $40 000 – som den kommande $30 000 Chevy Equinox EV.

2024 Chevrolet Equinox EV

2024 Chevrolet Equinox EV

En nyligen genomförd studie från University of Michigan fann att en övergång av Lyft och Uber till elbilar inte skulle göra någon större skillnad – bara 3 % per resa i genomsnitt, på grund av ökad trafikstockning och ytterligare resor till och från laddstationer.

Colorado uppmuntrar mindre, billigare elbilar med sina senaste statliga elfordonsincitament, som förstärktes och förstärktes i maj. Med en kredit på 5 000 USD plus ytterligare 2 500 USD i kassan för fordon med en MSRP under 35 000 USD, är de bland de mest generösa elbilsincitamenten bland amerikanska delstater.

Om du inte har en plats att koppla in men vill ha ett prisvärt fordon med hög mpg med fyrhjulsdrift, finns det bara tre hybridmodeller som erbjuder AWD, topp 40 mpg och kostar mindre än $30 000. Och det råkar vara så att de alla är Toyotas.

Och hur ofta kopplar plug-in hybrid-drivrutiner in? Datafält tyder på att det inte är så ofta som EPA antar i sina utsläppsregler för flottan, så det är troligt att de skärper dem genom att anta att ägarna kopplar in en mindre del av tiden – vilket ger biltillverkarna mindre av en regulatorisk ökning från dem.

__________________________________

Följ Biltips Reports på Facebook och Twitter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button