Luxury car

GM sänker priset på Cadillac Lyriq i Kina efter att VW gjort sina egna rabatter

SHANGHAI — General Motors sänkte i måndags utgångspriset för Cadillac Lyriq i Kina med nästan 14 %, och ansluter sig till Volkswagen i en ny omgång av prissänkningar av elbilar på en marknad där globala biltillverkare är under press.

Lyriq, en lyxig crossover baserad på GM:s Ultium EV-arkitektur, är nu prissatt från 379 700 yuan ($52 466), ned från 439 700 yuan ($60 784) tidigare, enligt GM:s Kina-webbplats.

GM erbjöd också en extra rabatt motsvarande nästan $2 500 för Lyriq-köpare som satte en deposition i Kina före slutet av augusti.

GM:s drag kom precis efter att Volkswagen sänkte priserna på sina elbilar i Kina, där marknadsandelen för tillverkade i Kina elbilar ökar och marknaden möter hård priskonkurrens.

VW:s joint venture med den statliga biltillverkaren FAW tillkännagav i fredags rabatter på mellan 8% och nästan 27% på sin ID-serie av elfordon.

VW:s andra joint venture med den statliga biltillverkaren SAIC erbjöd en tidsbegränsad rabatt på ID.3 halvkombi, en annan VW EV, med motsvarande drygt 5 100 dollar. Det satte startpriset under Qin EV från BYD, en av Kinas mest populära modeller.

VW är Kinas mest sålda utländska biltillverkare.

Sedan januari, när Tesla sänkte priserna i Kina, har cirka två dussin biltillverkare följt med sina egna prissänkningar för att förbli konkurrenskraftiga och öka efterfrågan.

Kinas bilmarknad, världens största, är på väg mot en total tillväxt på cirka 3 %, och andelen elbilar och plugin-program ökar snabbt. Konsultföretaget AlixPartners förutspår att detta kommer att bli det första året som tillverkade i Kina varumärken toppar 50 % av sin hemmamarknad.

Dessa förändringar har skapat en hårdare konkurrens om pris och funktioner som både har drivit elbilsförsäljning och hotat lönsamheten i hela branschen, säger analytiker.

Se även  Lamborghinis kommande V12-hybrid läckte ut i patentbilder

Kinas bilförening drog på lördagen tillbaka ett löfte som de hade förmedlat bland 16 biltillverkare, inklusive Tesla, för att undvika ”onormal prissättning”, och sa att de insåg att det skulle bryta mot antitrustlagstiftningen.

GM CFO Paul Jacobson sa förra månaden att Lyriq representerade en möjlighet för biltillverkaren i Kina. Cadillac-försäljningen minskade med nästan 8% i Kina förra året, visar industridata.

Lyriq, som startar från knappt 59 000 dollar i USA, har haft en långsam utrullning sedan introduktionen förra året.

GM sålde 2 326 Lyriqs i USA under första halvåret. Det sålde 918 i Kina under det första kvartalet, enligt uppgifter från China Association of Automobile Manufacturers, som kommer att tillkännage försäljningsdata för första halvåret senare denna månad.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button