Nyheter

GM pausar EV-produktionen vid den kanadensiska fabriken eftersom den lovar att bygga mer

General Motors har pausat produktionen vid en fabrik i Ontario, Kanada, på grund av brist på batterier, enligt den lokala London Free Press.

Cami Assembly-fabriken i Ingersoll, Ontario, bygger BrightDrop elektriska skåpbilar, men har varit stängd i en månad på grund av en rapporterad batteribrist. En facklig representant berättade för London Free Press att fabriken har fyra års beställningar på böckerna, men att den höga efterfrågan på GM:s Ultium-batterihårdvara tvingade till avstängningen. Anläggningen är planerad att öppna igen den 31 juli.

GM planerar fyra batterifabriker under sitt joint venture Ultium Cells LLC med LG, men bara en, i Ohio, är för närvarande i drift. Och en ny brand kan ha bromsat produktionen där, noterade rapporten.

BrightDrop EV600

Det kanske inte bara är en brist på battericeller för en anläggning. Detroit Free Press rapporterade nyligen att EV-produktionen vid GM:s Factory Zero, som ligger på gränsen till Detroit och förorten Hamtramck, har saktat ner till nästan stopp. Under första halvåret levererade GM bara 49 GMC Hummer EV-pickupbilar – en minskning från 371 under första halvåret 2022 – och 2 316 Cadillac Lyriq stadsjeepar, rapporterade Free Press.

GM påstod sig ha ökat farten i försäljningen under andra kvartalet 2023, med leveranser som ökade med 19 % jämfört med föregående år, men det beror främst på ökad försäljning av förbränningsfordon. Och medan GM gjorde anspråk på 15 652 EV-försäljningar, var de flesta av dessa (13 900) Chevrolet Bolt EV och EUV som snart skulle avvecklas, vars försäljning ökade med 101 % jämfört med föregående år då produktionen och leveranserna återhämtade sig helt från ett oavgjort resultat. -ut batteriåterkallelse.

GM hade ursprungligen planerat att producera 400 000 elbilar i slutet av 2023. Nu har det skjutits upp det målet till mitten av 2024. Men med dessa dåliga siffror för Ultium EVs, ser även det nu ut som en sträcka.

GM:s VD Marry Barra underströk tidigare i år att företaget är flexibelt när det gäller battericeller, och strax efter det uttalandet tecknade GM ett joint venture på 3 miljarder dollar med Samsung för att komplettera sitt utbud med celler i ett alternativt cylindriskt format. Så företaget kan ha en out om Ultium-tekniken inte kan skala som förväntat.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button