Nyheter

GM har problem med EPA-regler som vill ha 50 % elbilar till 2030

General Motors sa på onsdagen att de skulle ha problem med att följa föreslagna utsläppsregler som skulle kräva betydligt större försäljning av elbilar under det kommande decenniet.

Som rapporterats av Reuters sa GM i kommentarer till EPA att det finns sex statliga och federala bestämmelser som ”kan kräva att varje biltillverkare överstiger 50 % elbilar i minst ett dussin fordons genomsnittsuppsättningar inom den ungefärliga tidsramen 2030.”

EPA sa i april att föreslagna federala utsläppsregler i praktiken skulle kräva 60 % försäljning av elbilar till 2030 och skulle maxa 67 % försäljning av elbilar till 2032, vilket byrån uppskattar kommer att minska utsläppen med 56 % jämfört med den nuvarande regeluppsättningen, som löper till och med 2026. Förslaget kräver dock inte elbilar som teknik. En offentlig kommentarsperiod för det avslutades denna vecka.

2023 GMC Hummer EV Pickup

GM sa att de är ”oroade över att antingen en potentiell otydlighet eller en brist på samordning mellan byråerna kan hindra en biltillverkares förmåga att förbli i överensstämmelse, år efter år, över vart och ett av dessa regelprogram även när EPA:s övergripande EV-mål uppfylls. .”

Men GM, som 2021 sa att de ”strävade efter” att göra sin sortiment av lätta fordon helt elektriska till 2035, sa att det stödde de ”ursprungliga målen” som beskrivs i president Bidens verkställande order från augusti 2021, som krävde 50 % av ny- bilförsäljning ska vara elbilar eller plug-in hybrider till 2030. Vilket fortfarande är mer än vad vissa inom bilindustrin gör.

Alliance for Automotive Innovation, som representerar många av de gamla biltillverkarna, sa i kommentarer som lämnades in i maj: ”För att vara tydlig, [the] administrationens mål på 50 % var alltid ett sträckmål. Det var ambitiöst och utmanande att mötas oavsett mått.”

Alliansen och dess kompletta biltillverkare stödde reglerna när de avslöjades men har försökt mildra dem sedan dess. Organisationen har också sagt att de strängare reglerna kan påverka fordonstillgängligheten. I en nyligen genomförd sammanfattning av kommentarer som lämnats till EPA, hävdade den att gränserna ”varken är rimliga eller uppnåbara inom den tidsram som täcks.”

Samtidigt, som ZETA, som representerar elbilstillverkare och associerade leverantörer har påpekat, är Stellantis, GM och Toyota bland flera biltillverkare som sitter på en stor mängd utsläppskrediter som kommer att mildra deras övergång till elbilar. GM och Stellantis betalade nyligen rekordböter för att ha missat tidigare utsläppsmål, men ett lager av krediter skulle kunna förhindra en upprepning av det.

GM:s vd Mary Barra har sagt att cirka 75 % av koldioxidpåverkan från företaget kommer från de fordon som det säljer. Men GM har också ökat ansträngningarna för att övergå till förnybar energi för tillverkningsanläggningar långt före de ursprungliga målen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button