Nyheter

GM följer Ford i att anta Teslas NACS Supercharger-hårdvara

General Motors är den senaste biltillverkaren som säger att om du inte kan slå dem, gå med i Tesla.

GM meddelade på torsdagen att de kommer att anpassa sig till Tesla och låta sina elfordonsägare att DC-snabbladda på Teslas robusta Supercharger-nätverk redan 2024. Inledningsvis kommer anslutningen till Superchargers att göras med adapter.

År 2025 kommer GM att byta helt från att designa sina elbilar med det skrymmande och mindre effektiva Combined Charging System (CCS) till Teslas snyggare och mer kapabla kontakt som en del av vad Tesla kallar North American Charging Standard.

”Detta samarbete är en viktig del av vår strategi och ett viktigt nästa steg i att snabbt utöka tillgången till snabbladdare för våra kunder,” sa GM:s ordförande och VD Mary Barra i ett uttalande. ”Det kommer inte bara att hjälpa till att göra övergången till elfordon mer sömlös för våra kunder, men det kan hjälpa till att flytta branschen mot en enda nordamerikansk laddningsstandard.”

Tillkännagivandet innebär en seismisk förskjutning bort från snabbladdningsprotokollet som används av praktiskt taget alla andra biltillverkare utom Nissan och Mitsubishi, som fortfarande använder den japanska snabbladdningsstandarden CHAdeMO (Kina har ett annat protokoll).

Det följer på Fords tillkännagivande i slutet av maj att överge CCS helt och fullt engagera sig i NACS-gränssnittet framåt.

GM säger att de kommer att integrera Supercharger-nätverket i sina fordon och appar, så nätverket med 12 000 snabbladdare kommer att vara lika lätt att hitta som befintliga CCS-snabbladdare. GM säger att Superchargers kommer att lägga till sitt befintliga nätverk av 134 000 laddare (nivå 1 och 2 ingår) tillgängliga för sina elbilsförare nu. Nätverket kommer att förbättra de mer än 5 000 likströmssnabbladdare som för närvarande är under utveckling samt de 13 000 befintliga likströmssnabbladdare, enligt GM:s uppskattningar.

Senast 2025, när NACS-portarna väl är inbyggda i GM-bilar, kommer GM att vända på förslaget genom att erbjuda en CCS-adapter.

CCS1-kombikopplaren (CCS2 i Europa) kombinerar AC- och DC-laddningskapacitet i en port, med en femstifts AC-kontakt upptill och en stor dubbelstifts DC-kontakt längst ner. Den är stor och skrymmande och kräver en öppning i storleken på en bränsledörr i fordonets kaross. Teslas kontakt är mindre och lättare och kräver en öppning som inte är större än en smartphone.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger-kontakt – nu kallad NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nu kallad NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nu kallad NACS

Tesla Supercharger-kontakt – nu kallad NACS

Medan båda kontakterna kan hantera upp till 350 kw, har NACS-kontakten förmågan att hantera 1 Megawatt DC-laddning, enligt Tesla. Det finns inga aktuella elbilar byggda för att hantera det beloppet för närvarande.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button