Nyheter

Går en sväng i Honda eGX Electric Go-Kart Concept

För några månader sedan flög Honda mig till Japan med löftet att köra en prototyp av 2024 års Acura Integra Type S. Naturligtvis, innan det kunde hända, var jag tvungen att gå igenom en FoU-presentation om alla andra saker som Honda gör. Jag kom på mig själv att lyssna på en föreläsning om bärbara batterier som i teorin skulle kunna driva ett hus i framtiden.

”Ja, ja,” tänkte jag. ”Batterier för ett hus, vad som helst.”

Det är säkert att säga, om det inte är relaterat till bilar så är jag inte intresserad.

Snabbspola fram till årets Grand Prix of Long Beach, där Honda hade samma bärbara batterier utställda, men den här gången drivs av en gokart. För helvete ja! Nu fick Honda min uppmärksamhet!

Honda eGX Electric Go-Kart Concept, Emme Hall-foto

Honda eGX elektrisk gokartkoncept: Att spela ikapp

En elektrisk gokart är inget nytt. Gå in på valfri K1 Speed ​​inomhus kartinganläggning och du kommer att mötas av rader och rader av små killar, i väntan på alla förare som kan dra ner sessionsavgiften. Heck, du kan till och med hämta en på Amazon eller på Wal-Mart.

Men dessa eGX gokartkoncept från Honda har en viktig fördel – utbytbara batterier. Medan andra elektriska gokarts är ur drift medan de laddas, behöver dessa koncept bara ett snabbt depåstopp var 45:e minut för att fortsätta.

För att se hur bra eGX kan ta sig runt en bana, tog jag på mig en tävlingsdräkt och hjälm och sänkte mig inte så graciöst ner i en kart. De två batterierna gled in i lådor på varsin sida om sätet, och jag intalade mig själv att det var därför det var svårt att få rumpan att passa. Det hade definitivt inget med kakor att göra. Varje batteri är cirka 12x6x7 tum stort och väger 22,7 pund. De kan hålla 1,314 kwh energi och mata in dessa elektroner i en motor som ligger precis bakom bakaxeln.

Se även  Nissan kommer att använda Tesla NACS-laddning för Ariya, framtida elbilar

Jag tog ett siktrunda på den lilla bana Honda satte upp för oss, sedan kom Ms. Hyde The Aggressive Karter ut på varv två och det var på som Donkey Kong. Det är något med karting som tar fram det fullständiga rycket i mig. Jag har varit känd för att slå 8-åriga barn ur vägen för att få en position på rätt spår. Jag är inte snäll.

Det var bara en annan förare på kurs och det blev mitt uppdrag att fånga honom. eGX-kartarna har inte regenerativ bromsning, och jag tyckte att det var ganska lätt att sätta vagnen i en drift med en överivrig vänsterfot. Det är inte den snabbaste vägen runt ett hörn men det omedelbara vridmomentet som kom ut ur svängarna gjorde att jag inte förlorade för mycket tid. Att ha de två batterierna på vardera sidan av karten var bra för viktfördelningen och den lilla karten zippade runt banan med lätthet. Jag hade inte utrymme för att komma upp till maxhastigheten på 45 mph, men satt så lågt mot marken att jag kände mig lika snabb som Lewis Hamilton – klippte toppar som en chef och såg bra ut när jag gjorde det.

Det finns dock ett viktstraff, så förvänta dig inte att eGX kommer att konkurrera rakt av med en gasdriven kart. Inklusive batterierna väger eGX kart 260 pund eller så. Lägg till en förare på 150 pund och karten är lite av en fet-fett-inga-vänner. Bensinbilar finns i många vikter och storlekar, men eGX:s batterier och motor bör väga mer än en bensintank och en liten motor.

Se även  2024 Maserati Granturismo cabriolet, 2023 Honda Civic Type R: Veckans bästa bilder

Jag fångade äntligen min landsman på vårt sista varv av passet, och det var då jag insåg hur svettig jag var. Jag var andfådd och mina axlar och armar brände av elden av 1 000 träningspass. Även om de är små är kartarna fortfarande väldigt svåra att styra. Om jag byggde en bana på min bakgård och körde gokart varje dag skulle jag säga hejdå till de där fladdermustricepsövningarna för gott, inget gymmedlemskap behövs.

Honda utbytbara batterier

Honda utbytbara batterier

Honda eGX Electric Go-Kart-koncept: Byte av batterier

När det var dags att byta batterier var det superenkelt och kunde göras på mindre än 30 sekunder. Lossa bara plastlådan, ta bort det gamla batteriet, sätt i ett nytt batteri och sätt tillbaka plastlådan. Batterierna kan bara gå på ett sätt och de glider rakt in i anslutningspunkterna. Lätt som en plätt.

Men du behöver en bank med batterier för att göra det värt mödan. De tar fem timmar att ladda, så du skulle behöva 14 batterier för att fortsätta köra en kart kontinuerligt i 24 timmar. Ändå kräver de flesta elektriska kartar att hela karten är pensionerad under laddning. Det är mycket lättare att ta bort en uppsättning batterier än en hel kart. Honda pratade inte om hur batterierna laddas, men medan de var i Japan visade företaget oss en laddstation som rymmer upp till 12 batterier. Välj bara ett fulladdat batteri och byt ut det mot ett som behöver go-go juice. Honda tillverkar även laddare för en batteri.

Tror inte att Honda är först med el-gokart/bytbara batterier. Blue Shock Race i Lettland har tillverkat elektriska gokart sedan 2015 och producerar för närvarande kartar med batterier som också kan bytas ut på så snabbt som 30 sekunder. Vissa av dess kartar kommer till och med med regenerativ bromsning, något Honda har utelämnat från eGX-konceptet.

Honda har inte sagt om det kommer att producera eGX-kartarna i kvantitet för att sälja dem till förare eller kartingbanor. Fördelarna är dock otaliga. Lagen behöver inte bara oroa sig för regelbundet motorunderhåll, utan banor kan investera i färre kartar totalt och ge sina kunder det där söta och tysta omedelbara vridmomentet. Åh, och om du planerar att köra på regelbundet, avsluta gymmedlemskapet. Du kommer inte att behöva det.

—av Emme Hall

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button