Nyheter

Franska postbilar ska testa Michelin högtrycksdäck

Michelin kommer att testa luftlösa däck på franska postbilar, vilket ger mer verklig erfarenhet med däckdesigner som kan vara fördelaktiga för elbilar.

La Poste, den franska posttjänsten, planerar att montera Michelin Uptis luftlösa däck till 40 varubilar till 2024, enligt ett pressmeddelande från Michelin. Tre fordon bör redan vara i drift när du läser detta, som trafikerar postrutter i norra Frankrike.

Uptis är en av en handfull luftlösa däckdesigner, i det här fallet använder den en intern struktur för att hålla däckets form istället för inre lufttryck. Enligt releasen är Michelins främsta mål för Uptis kommersiella lätta lastbilsflottor, särskilt leveransflottor. Men företaget bekräftade också nyligen att det har testat däcket i upp till 130 mph med brottsbekämpande i åtanke.

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

Airless däck är inte heller känsliga för punktering, vilket i sin tur eliminerar behovet av att byta punktering. Det kan också göra dem idealiska för autonoma fordon som arbetar i samåkningstjänster utan mänskliga förare ombord, har Michelin föreslagit. Tidigare har Michelin föreslagit att elbilar kan vara huvudfokus.

GM började testa den här lineupen på Chevy Bolt EV redan 2019, och den antydde att den kunde erbjuda Uptis-tekniken på en 2024 EV – även om det inte har kommit något ytterligare tillkännagivande sedan dess. Toyota 2017 föreslog också att dess elbilar kunde använda luftlösa däck, men följde aldrig upp.

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

GM, Michelin Uptis luftlösa däckprototyp

Airless-däck kan hjälpa elbilsförare att maximera räckvidden. Förutom den uppenbara fördelen med att förhindra punkteringar, utblåsningar och punktering, bibehåller luftlösa däck ett idealiskt rullmotstånd, eller nära det, under hela sin livstid, utan att behöva kontrollera trycket.

Se även  Verstappen vinner USGP, Red Bull tar 2022 års F1-lags titel

Moderna däcktrycksövervakningssystem i fordon har hjälpt till med frågan om att upprätthålla optimalt tryck, men det är fortfarande ett problem som vissa förare ignorerar – och det är särskilt viktigt för elbilar och körräckvidd.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button