Nyheter

Framtida Mazda elbilar kan tillverkas i Mexiko

Mazda överväger att bygga elbilar för den nordamerikanska marknaden i Mexiko med start 2028, enligt en färsk rapport från Automotive Biltips.

Den japanska biltillverkaren planerar två elbilar för Nordamerika, enligt rapporten, som citerade kommentarer från Mazdas vd Masahiro Moro, som tog över från Akira Marumoto förra månaden.

En av de planerade elbilarna kommer att baseras på en befintlig arkitektur som även kan rymma förbrännings- och hybriddrivlinor, medan den andra kommer att baseras på en dedikerad elbilsplattform. Båda modellerna kommer enligt uppgift att introduceras under tidsramen 2025-2027, med initial produktion i Japan och lokal nordamerikansk produktion efter det.

2023 Mazda MX-30 EV

Att flytta produktionen till Mexiko skulle göra det möjligt för fordon att kvalificera sig för federala EV-skatteavdrag. Nya regler inkluderar bestämmelser för lokal montering och råvaruförsörjning, men de behandlar fordon monterade i Mexiko på samma sätt som de som monteras i USA. Det är därför troligen ingen slump att BMW nyligen tillkännagav planer på att göra nästa generations ”Neue Klasse” elbilar. i Mexiko, och Tesla tros också fundera över en mexikansk växt.

Mazda har redan en monteringsfabrik i Salamanca, Mexiko, som bygger modellerna Mazda 2, Mazda 3, CX-3 och CX-30 (som inte alla säljs i USA) – alla med förbränningsdrivlinor. Biltillverkarens enda andra nordamerikanska fabrik är en joint venture-fabrik med Toyota i Huntsville, Alabama, som för närvarande bygger CX-50 crossover.

2023 Mazda MX-30 EV

2023 Mazda MX-30 EV

Mazda nämnde sin dedikerade EV-plattform för första gången 2021 och sa då att den skulle vara klar 2025. Biltillverkaren har också letat efter cylindriska battericeller, potentiellt från Panasonic, som bygger en massiv fabrik i Kansas City, Missouri, för att betjäna den nordamerikanska elbilsmarknaden.

Se även  Ny cabriolet på ingångsnivå tar form

Under tidigare vd Marumoto lanserade Mazda en affärsplan som kräver att spendera 10,6 miljarder dollar på elektrifiering fram till 2030. Mazda siktar på upp till 40 % global försäljning av elbilar vid den tiden.

Men i USA – och på andra håll – är elbilar med längre räckvidd inte framtiden, sägs det. Mazdas enda nuvarande elbil, MX-30, har bara 100 mils EPA-räckvidd och är lika sällsynt som en exotisk sportbil. En MX-30 R-EV med utökad rotationsräckvidd är på väg men fortfarande obekräftad för Amerika.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button