Nyheter

Första nya Bentley Speed ​​Six på 93 år debuterar på Goodwood Festival of Speed

Bentley tävlar inte längre på Le Mans, men under biltillverkarens uppväxtår dominerade den tävlingen och fick fem vinster mellan 1924 och 1930. Två av dessa segrar, 1929 och 1930, uppnåddes av den legendariska Speed ​​Six tack vare Bentley Boys insatser. ”Tim” Birkin, Glen Kidston och Woolf Barnato. Barnato var också ordförande för Bentley vid den tiden.

Bentley sa förra året att de planerade att bygga 12 moderna exemplar av Speed ​​Six som en del av ett Continuation Series-program som startade i slutet av förra decenniet med moderna exempel av 1929 års Bentley Blower. I programmet bygger Bentley ytterligare versioner av tidiga bilar, med delar som i många fall är skapade med samma teknik som förr i tiden.

Den första av de moderna Speed ​​Six-bilarna har nu färdigställts, en prototypversion som kommer att behållas av Bentley. Den presenterades för första gången på torsdagen på Goodwood Festival of Speed ​​2023. Som en prototyp kommer den att användas för hållbarhetstestning i verkliga världen, inklusive på racerbanorna.

Produktionen av den första kundbilen börjar i oktober. Varje bil kommer att ta cirka 10 månader att färdigställa och alla 12 är planerade att vara färdiga i slutet av 2025. Teamet på Bentleys Mulliner personaliseringsavdelning, samma team som ansvarar för den tidigare Blower Continuation Series, ansvarar för projektet.

1930 Bentley Speed ​​Six Continuation Series prototyp

Att bygga bilarna är inte en lätt process, särskilt som Bentley ville bygga Speed ​​Sixes som matchade Le Mans-vinnarnas specifikation. Teamet förlitade sig på originalritningar, mekanikeranteckningar och 3D-skanning av originalbilarna.

Bara för motorn krävdes över 600 enskilda delar. Inledande dynotester av den moderna 6,5-liters inline-6:an har visat att motorn levererar 205 hk vid sin topp, vilket är inom 5 hk från vad som är dokumenterat för den originaltrimmade motorn.

Strävan efter äkthet sträcker sig till färgerna på färgen och inredningen, som teamet matchade med prover i arkiven för Storbritanniens National Motor Museum.

Om du undrar så är alla 12 byggslots för den moderna Speed ​​Six borta, trots en prislapp på 1,5 miljoner euro (ungefär 1,67 miljoner dollar).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button