Feature

Förenkla och lägg till stil: En elegant Mk2 VW Scirocco

Det är något med en kilformad bil som resonerar ”cool”.

Konceptualiserade på 60-talet (slå upp Lancia Stratos Zero och njut), nådde allmänheten på 70-talet men blomstrande på 80-talet, kantiga sportbilar är synonymt med denim med hög midja, stort hår och ännu större attityder. Hämta lite George Michael i kassettdäcket och ta ett chill-piller, du kör en Mk2 Volkswagen Scirocco.

Brad Pajaks Scirocco GL från 1984 är ett utmärkt exempel på att kilformen har sipprat ner från superbilseliten till den vardagliga sportbilen, och det är verkligen hans stolthet och glädje.

”Jag har ägt den i åtta år och den har varit i bitar i nästan sex år,” säger Brad. ”Jag letade faktiskt inte efter en Scirocco vid den tiden, jag letade efter en Mk2 Golf GTI. Den här kom till försäljning och eftersom den inte hade något bodykit blev jag kär. Bilen var helt standard när jag köpte den.”

TATM Brad Scirocco-30

Brads Scirocco är långt ifrån standard nu, även om han inte eftersträvat några 80-talsmodenycker i sitt val av modifieringar. Väljer istället en monokromatisk färgpalett, blandar Scirocco utvalda perioddelar med ett helt och hållet modernt tillvägagångssätt för att bygga anpassade bilar.

TATM Brad Scirocco-40

Från och med lacken har Brads VW fått en respray i metallicgrå både in- och utvändigt. Detta kompletteras med 17-tums BBS RS-hjul, som sticker ut från resten av BBS-hjulen i den brittiska showbanan av en mycket nisch anledning.

För det otränade ögat är detta ”bara ännu en” uppsättning polerade, smidda BBS RS-skivor av aluminiumlegering. Det här är de, men jag trodde att det var något… annorlunda med färgen på metallen. De verkade mörkare än aluminium, men eftersom ansiktet och läpparna matchade i finish kunde de inte vara av rostfritt stål.

Nej, hjulnörden inom mig blev glad när Brad bekräftade mina misstankar: Det här är en uppsättning helt förkromade BBS RS, något jag aldrig sett förut. Storbritannien tenderar att undvika förkromade hjuldelar och väljer polerat aluminium istället. Detta är en mardröm att underhålla, medan kromplätering är mycket mer hållbar och garanterar en enhetlig färg över hjuldelarna.

Se även  Autoblogg Garage Video: 2023 BMW X7 M60i är stor, brutal och ack så rolig

De ”grunda” mitthexorna passar en smal läpp bättre, vilket gör detta till en mycket genomtänkt uppsättning hjul. Jag var så exalterad över att förstå dessa BBS:er. Jag behöver hjälp, jag vet.

TATM Brad Scirocco-6

Brad har undvikit att montera ett bodykit till Scirocco som så många ägare gör, eftersom det var den smala, smala looken som han blev kär i ursprungligen. Scirocco uppnår den hållning den gör tack vare anpassad luftfjädring med Only Charged Dubs dubbelbälgkrockkuddar på skräddarsydda stötdämpare.

Fjädringen styrs av Air Lift Performance V2-ledningen, men mer betydande arbete krävdes för att bilen skulle sitta så lågt som möjligt när den vädrades samtidigt som den fortfarande behöll körsätten i farten. Dragstängerna var tvungna att vändas upp och ned och finjusteras för att ringa ut bump-styrning, tillsammans med förlängda och vända kulleder. Medan den främre fjädringen var isär för jobbet, gav Brad sig av för att renovera varje arm, hjälpram och underredeskomponent.

TATM Brad Scirocco-46

Varenda mutter och bult på bilen har bytts ut, varje bussning har uppgraderats med polyuretan och de bakre bromsarna konverterats från trummor till en G60-skiva och bromsok för att matcha fronterna.

TATM Brad Scirocco-45

En enkel torkarkonvertering, borttagning av bakre torkare och utjämning av antennen kompletterar det minimalistiska utseendet på Sciroccos exteriör, men Brads strävan efter en ren, krångelfri look stannar inte utanför bilen.

TATM Brad Scirocco-34

Det enkla, tonala temat fortsätter inuti bilen, där OEM-grå plaster kompletteras med ett par Ford RS Turbo Recaro-säten trimmade i silver/grå Alcantara. Brad ville inte störa axellinjen på Scirocco när han tittade på den från sidan och fick sätenas nackstöd borttagna och hålen trimmade igen.

Se även  Czinger 21C V Max optimerar 3D-printad hyperbil för toppfart och acceleration
TATM Brad Scirocco-44

Ja, du läste rätt. Brad tyckte det nackstöd var för fula när de tittade på bilen utifrån, så de letade sig in i soptunnan istället. Den bakre bänken, A-, B- och C-stolparna och takbeklädnaden är alla trimmade i Alcantara för att matcha.

TATM Brad Scirocco-33
TATM Brad Scirocco-31

Mellan sätena hittar du en ”trigger”-handbroms från en klassisk Mini Cooper för att knytas ihop med CAE-tornväxeln med kort kast, komplett med en växlingsknopp i trä som matchar Maserati Biturbo-ratten i trä.

TATM Brad Scirocco-38

Inuti hittar du också en blandning av decennier, från de ursprungliga, orörda rattarna till Blaupunkt Bremen huvudenhet och Air Lift Performance V2-kontroller på instrumentbrädan.

Stöveln har inte undgått Alcantara-behandlingen, i det här fallet svart, men döljer också det omplacerade batteriet och tanken för luftfjädringen.

TATM Brad Scirocco-15

När du flyttar tillbaka till framsidan av bilen, kanske du har märkt en tydlig brist på motorhuv på Scirocco i den tidigare affärsslutbilden. Det beror på att Sciroccos motorrum är alldeles för vackert för att hållas dold, och är en utmanare för den mest estetiskt tilltalande egenskapen hos en bil jag sett hela året.

TATM Brad Scirocco-26

En 1,8-liters 16-ventils ’KR’-motor finns i det rakade, släta och tuckna motorutrymmet, som drivs av ett par Dellorto 40 mm-förgasare och fördelar kraften genom en VW 02A-växellåda. Kylningen kommer via en specialbyggd Fresh Reflections-radiator med integrerad expansionstank.

TATM Brad Scirocco-24

Brad nöjde sig inte med halva åtgärder, utan lät bygga om motorn med 1,0 mm överdimensionerade kolvar och ett portat/polerat cylinderhuvud. Förgasarna har också genomgått en strippning och ombyggnad, liksom växellådan som nu omsluter ett billetsvänghjul och högpresterande koppling.

TATM Brad Scirocco-23

Eftersom viken har målats med samma neutrala, metalliska finish som karossen framstår själva motorn och tillbehören som dekorativa.

Se även  En Orlando Waterfront Property med gott om prestanda
TATM Brad Scirocco-21

Återigen, som med bilens exteriör, håller den monokroma färgpaletten sakerna minimala, med bara den udda mässingsaccenten eller antydan av rött från polyuretanmotorfästena eller kablarna.

TATM Brad Scirocco-17

I vad som kan vara en utmanare för Speedhunters mest pretentiösa paragrafpris 2023, texturskillnaderna på KR-motorn är helt enkelt en fröjd. Det glanssvarta rockerhöljet bryts upp av den bearbetade, polerade ribban, och det finns en liten skillnad i färg och finish mellan de grå gjutna kolhydraterna och det silverkeramiskt belagda rörformade 4-till-1 avgasgrenröret.

TATM Brad Scirocco-18
TATM Brad Scirocco-19

Om det någonsin varit en suddighet mellan bilfunktion och form, kan Brads drivlina vara det. Den driver inte bara bilen, den är också kärnan i dess estetik. Faktum är att med tanke på att Brad har byggt den här som en utställningsbil, skulle jag vara benägen att hävda att just den här motorn är viktigare som en visningsdel än den är som en kraftenhet.

TATM Brad Scirocco-50

”Det har varit långa sex år. Jag är väldigt noggrann och allt måste vara perfekt, varför bygget tog så lång tid.” säger Brad. Men efter att ha vunnit ett pris på debuten, och jag tror på varje show som Scirocco har deltagit i sedan dess, skulle jag hävda att det var absolut värt ansträngningen.

TATM Brad Scirocco-53

Brads Mk2 Volkswagen Scirocco är ett utmärkt exempel på efterklokhet som 20:20. Att välja och välja de bästa aspekterna av det förflutna och blanda dem med ett helt och hållet modernt tillvägagångssätt för att modifiera; ta bort fettet för att lämna ett snyggt, raffinerat slutresultat.

Vissa kanske tror att det är lättare än någonsin att smälla ihop en ”showbil” nuförtiden. Byggnader som Brads fungerar som en påminnelse om att lite eftertanke och mycket tålamod räcker väldigt långt.

Mario Christou
Instagram: mcwpn

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button